Opiskelu haltuun

Please wait while you are redirected...or Click Here if you do not want to wait.

Pyöriikö mielessäsi kysymys siitä, saatko kaiken tehtyä ja muistatko tehdä kaiken sen, mitä pitää? Jos näin on, niin kannattaa lähteä lisäämään hallinnan tunnetta suhteessa omiin opintoihin. Hallinnan tunnetta voi lisätä suunnittelemalla omaa opiskelua. Kun tiedät mitä tehdä ja milloin, pystyt rauhallisin mielin keskittymään juuri tällä hetkellä tehtäviin töihin. Ota avuksi seuraavat askeleet.

1. Tuumaustauolla liikkeelle

​Ihan aluksi kannattaa istahtaa alas ja käydä läpi mitä opintojaksoja sinulla on alkamassa tai meneillään. Esimerkiksi lukukauden alussa kannattaa käyttää aikaa eri opintojaksoihin perehtymiseen sekä kirjata ylös niihin liittyvät tehtävät ja deadlinet TO DO-listalle. Jos jokin asia on epäselvä, kysy lisätietoa opettajaltasi.

​Jokaisen opintojakson kohdalla kannattaa myös miettiä mikä sinua kiinnostaa ja innostaa kyseisessä aiheessa. Pohdi myös millaisen henkilökohtaisen tavoitteen asetat itsellesi ja mitä haluat, että olet oppinut tämän opintojakson aikana. ​Tarvitsemme myös aika-ajoin apua ja kannustusta oppimiseen. Mieti jo etukäteen kuka auttaa sinua tarvittaessa ja tukee opinnoissa eteenpäin.

2. Laita tehtävät tärkeysjärjestykseen eli priorisoi

Seuraavaksi on aika alkaa laatimaan konkreettinen suunnitelma opiskelulle. Tarkastele TO DO-listaasi. Mieti kunkin tehtävän kohdalla kuinka tärkeästä ja kiireellisestä asiasta on kyse. Pitääkö tehtävä tehdä heti ja huolella vai voiko sen hoitaa pikaisesti alta pois? Vai varaatko kunnolla aikaa tehtävän tekemiseen myöhemmin? Tai onko tehtävä kenties sellainen, että voit jättää sen odottamaan ja tehdä sen kun on aikaa.

3. Arvioi tarvittava aika

Arvioi käytettävän ajan tarve, eli tee kutakin tehtävää varten oma ajankäytönsuunnitelma seuraavien kysymysten avulla:

    • Mitä minun pitää tehdä? Esimerkiksi kirjoittaa essee.
    • Opiskeltavan materiaalin määrä? Esimerkiksi luentomateriaali ja kaksi kirjaa.
    • Kuinka hyvin haluan työn tehdä? Esimerkiksi niin hyvin kuin mahdollista tai kunhan läpi menee.
    • Kuinka usein ja kuinka paljon pystyn kerralla tekemään? Esimerkiksi työskentelen viitenä päivän viikossa, kaksi tuntia päivässä.
    • Milloin tehtävän on oltava valmis? Esimerkiksi kuukauden kuluttua.

Vastausten avulla pystyt paremmin miettimään kuinka paljon sinun tulisi varata aikaa kullekin tehtävällä eli aloittamaan riittävän ajoissa välttyäksesi viime hetken paniikilta.

4. Laadi oma lukujärjestyksesi

Lukujärjestyksen tai kalenterin avulla hallitset paremmin aikaasi. Selkeät aikataulutukset vähentävät stressin tunnetta ja saat uskoa siihen, että kaikki tehtävät on mahdollista saada tehtyä. Kirjaa siis ylös kaikki opintoihin liittyvät asiat, luennot, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu jne. Kannattaa kirjata myös muutkin menot ja tapahtumat, että pystyt ottamaan huomioon ne suunnitellessasi opiskeluasi. Ja muista jättää tilaa myös vapaa-ajalle.

5. Tarkista ja arvioi

Jokaisen opiskelupäivän lopuksi on hyvä käyttää hetki tarkistaakseen mitä tuli tehtyä ja jäikö jotain kenties kesken tai tekemättä. Varaa keskeneräisille ja tekemättä jääneille töillä aika, jolloin teet ne.


Lähteet