Digiaamiainen somemarkkinoinnin parissa

Torstaina 24.5.2018 järjestimme digiaamiaisen torniolaisessa Hotelli Mustaparrassa. Asiantuntijavieraana oli Annukka Kääriäinen, ProKaks Kotityöpalveluista ja aamun aiheena oli mainonta ja markkinointi sosiaalisessa mediassa, erityisesti Facebookissa. Annukka on aktiivinen somepäivittäjä ja digiaamiaisella tarkasteltiinkin ProKaks Kotityöpalveluiden Facebook-sivua eri näkökulmista. Vilkaisimme myös nopeasti muiden osallistujien ylläpitämiä FB-kanavia ja tapahtumia.

Facebookin nykyiset algoritmit toimii niin, että käyttäjien aktiivisuus ja esimerkiksi kommentointi nostavat julkaisujen näkyvyyttä merkittävästi. Tärkeää on tuottaa sellaista sisältöä, joka lisää liikennettä sivuilla. Sekä algoritmit että käyttäjät suosivat videosisältöjä ja tarinoita, joten Annukka kehotti panostamaan niihin. Esimerkkeinä hän näytti ProKaks Kotityöpalveluiden suosituimpia videoita ja tarinoita.

Kaikkea sisältöä ei tarvitse tuottaa itse, vaan voi jakaa eteenpäin myös muiden tuottamaa materiaalia. Mitä vain ei voi jakaa, vaan alkuperäisen lähteen arvot on kohdattava oman liiketoiminnan ja oman asiakaskunnan arvot. Heidän yrityksensä arvojen kanssa toimii hyvin esimerkiksi Marttojen tai Kotiliesi-lehden tuottamat sisällöt. ProKaks jakaa aktiivisesti erilaisia siivousvinkkejä seuraajilleen, koska Annukan sanoin “ei se ole mitään rakettitiedettä”, mutta herättää usein keskustelua ja tykkäyksiä.

Annukka näytti yrityksensä sivuilta eniten tykkäyksiä herättäneitä julkaisuja sekä niitä, joilla on tehty eniten myyntiä. Hän on tutkinut sivun analytiikkaa ja tehnyt somemainontaa suunnitelmallisesti, minkä ansiosta hän on tunnistanut heille parhaat ajat ja tavat tehdä somemainontaa. Julkaisujen sisältöjä hän suunnittelee aina muutaman viikon eteenpäin ja ajastaa päivitykset valmiiksi. Suunnitelmallisuuden ansiosta julkaisuissa on mukavasti jatkuvuutta: esim. maanantaina muistutus kaivojen säännöllisestä puhdistamisesta ja keskiviikkona vinkkejä kaivojen puhdistukseen kotioloissa.

Aamiainen oli hyvä, Annukka oli innostava ja aihetta käsiteltiin todella konkreettisella tasolla! Jokainen osallistuja sai taatusti vinkkejä omaan arjen toimintaansa.

Marjo Jussila, DÄM-hankkeen projektipäällikkö

This entry was posted in Sosiaalinen Media and tagged . Bookmark the permalink.