Oppia muualta: mobiiliklinikalla pureuduttiin yritysten mobiilinäkyvyyteen

Löytyykö yrityksesi Googlen hausta, mobiilista tai ylipäänsä verkosta? Oletko hukassa näiden kanssa? DÄM-hanke järjesti avoimen mobiiliklinikan, jonne torniolaiset yritykset saivat tulla päivittämään yrityksen tähän päivään juuri näiden asioiden osalta. Mobiiliklinikka pidettiin Aineen taidemuseolla tiistaina 3.4.2018 ja paikalla oli 70 henkilöä kuuntelemassa, kehittämässä ja verkostoitumassa.

Mobiiliklinikka pidettiin Aineen taidemuseolla sekä Cafe Aineella Torniossa.

Digimarkkinointi vuonna 2018

Koodiviidakon Jari Savolainen puhui digitaalisten palveluiden nykytilasta ja tulevaisuudesta. Hän kävi läpi keskeisiä digimarkkinoinnin trendejä vuodelle 2018. Markkinoinnissa tavoitellaan yhä kohdennetumpaa, henkilökohtaista ja ajankohtaista markkinointia, mikä on sisältömarkkinoinnin keskeisin trendi. Markkinoinnin ajankohtaisuus asettuu myös ihan omiin mittaluokkiinsa ja puhutaan jopa ihan mikrohetkistä. Matkapuhelimella etsitään nopeasti tietoa jostain, jota halutaan tietää, ostaa tai tehdä juuri nyt ja erilaiset lyhytaikaiset sisällöt yleistyy myös kaupallisessa mielessä.

Digitaalisilla välineillä asiakastiedon keruu on nykyään helppoa ja tietoa syntyy valtavasti. Markkinointi on yhä enemmän datan ohjaamaa, koska kerättävän asiakastiedon määrä on valtava. Toimialasta riippuen toiset kanavat ja sisällöt toimivat paremmin kuin toiset, mutta tärkeää on ymmärtää parhaiden tulosten taustatekijät ja toimenpiteet ja pystyä toistamaan ne. Samaan aikaan kuitenkin päivittyneet tietoturva-asetukset (GDPR) haastavat yritykset. Pohjimmiltaan tavoite on hyvä – valta asiakastiedosta halutaan takaisin kuluttajille. Savolaisen sanoin voittajana tässä kamppailussa selviää se, joka voi taata asiakkaalle luotettavuuden ja tietojen pysymisen turvassa.

Bloggaajien, tubettajien, instassa kuvia jakavien henkilöiden ja muiden somejulkkisten (tässä tapauksessa henkilö, jolla on paljon seuraajia) käyttäminen markkinoinnissa kasvaa. Puhutaan vaikuttajamarkkinoinnista, jossa yksittäisten henkilöiden kautta tavoitetaan helposti hänen seuraajat ja kulloinkin oikea kohderyhmä. Tutkimusten mukaan ihmiset luottavat online-suosittelijoihin kuin ystäviinsä, mutta kriittisiäkin ollaan – markkinointi ei saa olla päälle liimattua, vaan sen pitää sopia kyseiselle persoonalle.

Ylipäänsä videosisältöjen määrä ja suosio tulee entisestään kasvamaan, koska tietyt sosiaalisen median sovellukset suosivat niitä uutisvirrassaan. Käyttäjät luovat myös itse yhä enemmän markkinointisisältöä, esimerkiksi kuvaamalla vapaaehtoisesti itseään erilaisten tuotteiden kanssa. Tästä innostuneena myös mobiiliklinikan jälkeen laitettiin someen videoterveiset tapahtumasta!

http://www.facebook.com/DAMhanke/videos/765090280367145/

Mobiilimarkkinoinnin muistilista

Lapin AMKin lehtori Mika Saloheimon Pysy kartalla esitys kokosi mobiilimarkkinoinnin keskeiset asiat yritysten näkökulmasta. Muistilista on syntynyt Tornio Atlas -sovellusta kehitettäessä, kun huomattiin, että sovellukseen olisi helppo kerätä tiedot Googlen palveluiden kautta, jos yritys on huolehtinut näkyvyydestään siellä.

Mobiilinäkyvyys alkaa olla pakollista kaikille, jotka haluavat ylipäänsä tulla löydetyksi verkossa ja digitaalisesti. Mobiiliystävällisyys on nykyään huomioitu jo Googlen palveluissa – jos verkkosivut eivät toimi hyvin mobiilissa, niin ne eivät sijoitu hakutuloksissa kovin korkealle. Google My Business -palvelusta voi myös löytyä yrityksen tiedot, vaikka yrittäjä ei olisi itseään sinne edes lisännyt. Tässä tapauksessa on tärkeää ottaa sivusto haltuun! Google My Business ei ole sisältömarkkinoinnin kanava, vaan sinne syötetään ihan perustiedot yrityksestä.

Verkkosivujen mobiilisoveltuvuudesta on tuotettu viime syksynä tallenne Mitä on mobiilius?, jonka avulla pääsee perusasioissa liikkeelle. Tärkeää on huomata, että mobiilinäytössä ei tarvitse näkyä koko sivusto ja kaikki pienet valikot, joita sormella ei voi edes klikata pieneltä näytöltä, vaan sisällöt on priorisoitu ja määritelty heti alkuun nostettavat tiedot erikseen.

Asiantuntijasparrausta kahvikupin äärellä

Asiantuntijapuheenvuorojen jälkeen tarjolla oli verkostoitumiskahvit sekä klinikkatyyppistä neuvontaa yrittäjille, joiden kanssa katsottiin ihan kädestä pitäen vai pitäisikö sanoa koodia tuottaen omien verkkosivujen mobiilisoveltuvuuteen liittyviä ongelmia. Paikalle jäi muutama kiinnostunut yrittäjä, jotka saivatkin tarvitsemaansa apua heti saman tien. Mobiiliklinikoita on tarkoitus järjestää vielä lisää tänä keväänä – ota yhteyttä jos sinulla on sopiva tilaisuus, jonka ohjelmaan sopisi tämän tyyppinen sparraus!

Marjo Jussila, DÄM-hankkeen projektipäällikkö

This entry was posted in Työpajat, Yhteiskehittäminen and tagged , . Bookmark the permalink.