Helena Kangastie, TtM, opetuspäällikkö, korkeakoulusuunnittelu, Lapin ammattikorkeakoulu
Ammattikorkeakouluilla on tärkeä rooli yrittäjyyttä tukevissa toimissa. Tehtäviensä kautta ne vaikuttavat hallitusohjelman tavoitteisiin, joiden keskeinen viesti on se, että yrittäjyydellä ja työn tekemisellä tuetaan Suomen talouskasvua ja työllisyyttä. Arene (2015) on omissa yrittäjyyssuosituksissaan kuvannut toimenpiteitä, joilla tuetaan yrittäjyystoiminnan kehittymistä. Opetus- ja kulttuuriministeriö (2015) selvitti korkeakoulujen yrittäjyyden tukemista, ja antoi korkeakouluille esityksiä kehittämistoimenpiteistä. Lapin AMK sijoittui yrittäjyyttä tukevaksi ammattikorkeakouluksi ja kehitysehdotuksia olivat mm. pedagogisten käytäntöjen ja toimintatapojen kehittäminen entistä paremmin yrittäjämäistä toimintatapaa tukeviksi.
Lapin AMKin strategian yhtenä painoalana palveluliiketoiminta ja yrittäjyys vaativat myös opetusta pohtimaan sitä, millä keinoin edistetään yrittäjämäisen ammattikorkeakoulun piirteiden vahvistumista. Tähän vastauksena on ollut sitoa kehittämistyö OPS2017 uudistukseen ja pedagogiseen kehittämiseen. Tässä artikkelissa kuvaan yrittäjyyden edistämistä opetuksessa ja yrittäjyyteen oppimisessa.
Yrittäjyyden perustana osaaminen
Opetussuunnitelma on opiskelijalle karttakirja, joka pitää sisällään oppimiseen ja opintoihin liittyvää tietoa. Siinä kuvatut osaamisalueet eli kompetenssit osaamistavoitteineen kertovat opiskelijalle, mitä osaamista hänen on hankittava ja, millaisia oppimistekoja tehtävä voidakseen toimia ammatissaan työntekijänä tai yrittäjänä. OPS2017 kehittämistyössä pohdittiin, millaisia osaamisalueita ja tavoitteita yrittävyyteen ja yrittäjyyteen oppiminen edellyttää. Pohdinnan tuloksena kaikkien koulutusten opetussuunnitelmiin sisällytettiin yrittäjämäinen toimintatapa ja yrittäjyys- ja liiketoimintaosaaminen. Pohdintaa jatkettiin eli mietittiin, miten opetussuunnitelma muuttuu toiminnaksi ja, miten opiskelijat voivat oppia yrittäjyyttä.
Yrittäjyyden oppimisen polut
Yrittäjyyteen oppimisen lähtökohtaa on ns. urapolku ajattelu. Yrittäjyyteen liittyvien urasuunnitelmien edistämiseksi ja tukemiseksi on mallinnettu yksilöllisiä ja erilaisia vaikuttavan yrittäjyyden polkuja. (Juntti ym. 2016, 28-30.) Polkujen rakentumista ja toteutumista vahvistetaan uraohjauksella. Yrittäjyyden polulle lähdetään heti opintojen alussa tulokeskustelun yhteydessä laadittavalla urasuunnitelmalla. Opiskelijaa ohjataan tunnistamaan omat vahvuutensa sekä omat tavoitteensa. Yrittäjäksi ryhtymisen oppimispoluilla (kuva 1) opiskelijalle tarjotaan mahdollisuus lisätä ja vahvistaa yrittävyyteen ja yrittäjyyteen liittyvää osaamista koko opintojensa ajan.
Yrittäjyyteen oppimiseen liitetään usein luovuus ja innovatiivisuus. Luovuutta ja innovatiivisuutta yhdistää oppiminen. Lapin AMKissa vastaus tulevaisuuden haasteisiin, yrittäjyyden, luovuuden ja innovatiivisuuden edistämiseksi on osaamis- ja ongelmaperustainen oppiminen, joka tukee yrittäjyyden keskeisiä piirteitä eli uskallusta yrittää ja oppia erheistä. Oppimista organisoidaan ongelmaratkaisuprosessin ympärille, jolloin opiskelijat yhdessä ja yksin haluavat kokeilla, hakevat ja käsittelevät tietoa kriittisesti tarkastellen ja soveltaen. Itseohjautuvuus ja vastuullisuus omasta oppimisesta ja oppimisteoista kasvattavat asennetta ammatissa toimimiseen työntekijänä ja yrittäjänä.
Lopuksi
Lapin ammattikorkeakoululla on tavoitteena olla yrittäjämäinen ammattikorkeakoulu. Tämä tarkoittaa OKM (2015, 27-28) selvityksessä kuvattujen tunnuspiirteiden vahvistamista. Tämän tavoittelemisessa ja opiskelijoiden yritteliään asenteen tukemisessa ja yrittäjyyden edistämisessä sopii seuraavan sarjakuvan viesti:
”-Täs leheres lukoo notta Suamehen ei onnistuta saamahan tarpeheksi uusia tyäpaikkoja”
”-mitä tua ”ei onnistu” oikeen tarkoottaa?”
”Ku meillei pohojammaan murtehes oo sellaasta sanaa ”
Lähteet
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ry, Arene. 2015. Arenen yrittäjyyssuositukset.
Juntti, M., Kangastie, H. ja Mäkimurto-Koivumaa, S.2016. Yrittäjyyden edistäminen Lapin ammattikorkeakoulussa. Lapin AMKin julkaisuja. Sarja B. Raportit ja selvitykset 9/2016.
Pohojammaalta kotoosin. Viitattu 3.2.2016. www.poyroot.fi/sarjakuvat/page/6/
Opetus- ja kulttuuriministeriö. Yrittäjyyden ja yrittäjämäisen asenteen tukeminen suomalaisissa korkeakouluissa. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2015:17.
Asiasanat: yrittäjyyden edistäminen, yrittäjyyteen oppiminen