Arjen vastuulliset toimet

Lataa PDF-tiedosto

Hannu Gyldén, varatuomari, vastuullisuusjohtaja, Lapin ammattikorkeakoulu

Katri Hendriksson, insinööri (YAMK), asiantuntija, Uudistuva teollisuus, Lapin ammattikorkeakoulu

Johdanto

Ihmiskunnan toiminta ylittää maapallon kantokyvyn rajat. Toimintamme ei ole kestävällä pohjalla ja se uhkaa koko maapallon tulevaisuutta. Tilanteen korjaamiseksi tarvitaan kokonaisvaltaista muutosta. Muutoksen aikaansaaminen on meidän kaikkien yhteinen asia. Jokaisen ihmisen, yhteisön ja työpaikan toiminta on merkityksellistä.

Maailmanlaajuisesti kestävän kehityksen työtä ohjaavat YK:n 17 kestävän kehityksen tavoitetta, jotka maiden tulisi saavuttaa vuoteen 2030 mennessä (Agenda2030). Myös monet organisaatiot käyttävät näitä tavoitteita oman vastuullisuustyönsä viitekehyksenä. Kestävä kehitys sisältää osa-alueita, jotka liittyvät ekologiseen kestävyyteen, sosiaaliseen ja kulttuuriseen kestävyyteen sekä kestävään talouteen. Yritysten vastuullisuuden kohdalla puhutaan monesti myös ESG:stä (Environmental, Social, Governance), jolla tarkoitetaan ympäristön ja sosiaalisen puolen lisäksi hyvään hallintotapaan liittyviä asioita. (CGI 2022).

Vastuullinen ja kestävän kehityksen mukainen toiminta sisältää siis paljon muutakin kuin ympäristöön liittyviä asioita, jotka ovat kytköksissä toisiinsa. Ympäristöön liittyvinä asioina kokonaisuuteen kytkeytyvät esimerkiksi luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen sekä ihmisten toiminnan sopeuttaminen maapallon luonnonvarojen riittävyyteen ja luonnon kantokykyyn. Sosiaalisina ja kulttuurisina asioina siihen liittyvät muun muassa ihmisten kaikkinainen hyvinvointi, tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja koulutus sekä eri kulttuurien ja kielten kunnioittaminen ja vaaliminen. Taloudellisia ja hyvään hallintoon kuuluvia näkökohtia ovat esimerkiksi tasapainoinen taloudellinen kasvu ilman luonnonvarojen hävittämistä ja velkaantumista sekä se, että organisaatioissa toimitaan lainmukaisesti, avoimesti ja muutoinkin hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti.

Ammattikorkeakoulut kouluttavat osaajia ja tuottavat TKI-toiminnan kautta ratkaisuja, joiden avulla voidaan edistää kestävää kehitystä ja torjua ilmastonmuutoksen kielteisiä vaikutuksia (Arene 2022). Ammattikorkeakoulut pyrkivät vaikuttamaan ja osallistamaan esimerkiksi alueellisesti yrityksiä ja toimijoita vastuullisuustoimintojen edistämiseen. Ammattikorkeakoulujen vaikutusmahdollisuudet ovat merkittävät, koska laajan koulutus- ja TKI-toiminnan kautta kestävyysosaaminen ja -ratkaisut voivat hyvin levitä ympäröivään yhteiskuntaan. Ammattikorkeakouluissa, kuten Lapin ammattikorkeakoulussa, luodaan myös vastuullista korkeakouluyhteisöä arjen pienillä ja suurilla teoilla. On tärkeää luoda vastuullinen ympäristö ja yhteisö, johon sen jäsenet ovat tervetulleita omana itsenään ja jossa jäsenet voivat hyvin.

Miten työpaikoilla ja organisaatioissa vaikutetaan tulevaisuuden kestävyyteen?

Työpaikoilla vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä huolehtiminen ei voi olla vain yhden henkilön tai joidenkin henkilöiden asia. Johdon ja koko työyhteisön tulee sitoutua tähän liittyviin tavoitteisiin ja toimenpiteiden tulee olla osa yhteistä toimintakulttuuria. Henkilöstön rooli ja osaaminen ovat keskeisiä tekijöitä onnistumisessa.

Vastuullisuus ja sen kehittäminen ei ole yksittäinen ja erillinen projekti. Se on organisaation toimintaa läpileikkaava ja kehittyvä prosessi, joka tulee huomioida kokonaisvaltaisesti ja sisällyttää muuhun toimintaan. Jotta vastuullisuus saadaan jalkautettua koko organisaation yhteiseksi toiminnaksi, se täytyy ottaa huomioon esimerkiksi organisaation arvoissa, missiossa, visiossa ja strategiassa (ks. esim. Koipijärvi & Kuvaja 2020). Nämä eivät saa olla ristiriidassa organisaation vastuullisuustavoitteiden kanssa.

Koska vastuullisuus ja kestävä kehitys muodostavat laajan kokonaisuuden, organisaatiossa kannattaa miettiä oman toiminnan kannalta tärkeimmät painopisteet. Mitkä ovat organisaation toiminnan kannalta tärkeimpiä vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökohtia ja millaisilla organisaation teoilla on suurin vaikuttavuus organisaation sisällä, henkilöstössä, sidosryhmissä ja yhteiskunnassa? Painopisteitä kannattaa pohtia yhdessä organisaation henkilöstön ja sidosryhmien kanssa. Millaisia vastuullisuuteen liittyviä odotuksia on esimerkiksi yrityksen asiakkailla, millaista vastuullisuutta yritys odottaa toimittajiltaan tai mikä on henkilöstölle tärkeää?

Jotta vastuullisuutta ja kestävää kehitystä saadaan konkretisoitua jokapäiväiseksi tekemiseksi, on tärkeää määritellä siihen liittyvät tavoitteet, toimenpiteet, toteuttamisaikataulut sekä miten tavoitteiden saavuttamista mitataan ja seurataan. Keskeistä on tarkastella, mitä vastuullisuus ja kestävä kehitys tarkoittaa jokaisen työntekijän arjessa. Tarkastelussa saatetaan huomata, että monia asioita on jo toteutettu vastuullisesti ja kestävän kehityksen tavoitteita mukaillen.

Osaamisen kehittäminen

Vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyvän osaamisen kehittämiseen organisaatiossa on erilaisia vaihtoehtoja. Monipuoliseen osaamisen kehittämiseen on hyvä myös kannustaa henkilöstöä. Yksi esimerkki hahmottaa oman toiminnan kestävyyttä on tarkastella toimintaa Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen työkirjassakin mainittujen kestävyysnäkökulmien kautta. Työkirjassa osaaminen on jaettu kolmeen näkökulmaan, jotka ovat hyvinvointi, talous sekä ympäristö. (Arene 2022b)

Lapin ammattikorkeakoulussa kannustetaan oman osaamisen kehittämiseen tarjoamalla esimerkiksi henkilöstölle erilaisia kouluttautumismahdollisuuksia ja mahdollisuutta osallistua organisaation toiminnan kehittämiseen työryhmätyöskentelyn avulla. Henkilöstölle on esimerkiksi tarjottu mahdollisuutta suorittaa HAMKin kestävän kehityksen peruskurssi, jossa suorittaja saa kurssista todistuksen sekä opintopisteitä.

Työpaikalla tehtävät arkiset asiat voivat vaikuttaa työntekijöiden toimintaan myös työpaikan ulkopuolella, mitä kautta luodaan samalla vaikuttavuutta. Yksi keino on esimerkiksi kannustaa työyhteisön jäseniä kierrättämään pienin askelin ja samalla tukemaan paikallisen toimijan yritystoimintaa. Lapin ammattikorkeakoulussa on muovin kierrätyspiste, jonka keräysmateriaaleilla on vaikutusta alueelliseen kiertotalousliiketoimintaan (Kuva 1.).

Kuva 1. Kotitalouksien muovinkierrätystä. Kuva: Katri Hendriksson

Lapin ammattikorkeakoulu panostaa kestävyyteen ja vastuulliseen toimintaan sekä osallistaa myös henkilöstöä erilaisten toimintojen kehittämiseen. Ammattikorkeakoulussa työstettiin keväällä 2022 yhteiset pelisäännöt (Kuva 2) uuteen muotoon ja ne nimettiin Eettisiksi ohjeiksi (Lapin ammattikorkeakoulu 2022a). Ohjeiden tarkoituksena on toimia vastuullisen korkeakoulun tukipilarina, toiminnan ohjenuorana ja yhteisön yhteishengen kohottajana. Ohjeiden työstössä hyödynnettiin yhteisön asiantuntijuutta ja tarkasteltiin ohjeiden sisältöjä yhteisissä työpajoissa, jolloin jokaisella osallistujalla oli mahdollisuus vaikuttaa. Eettisten ohjeiden laatimiseen osallistui myös opiskelijoiden edustus.

Kuva 2. Lapin ammattikorkeakoulun Eettiset ohjeet. Kuva: Katri Hendriksson

Esimerkeillä vaikuttavuutta

Esimerkit ja hyvät käytänteet tuovat luottamusta ja vaikuttavuutta. Tämän vuoksi Lapin ammattikorkeakoulu ottaa osaa alueellisiin kehitystoimenpiteisiin, liittyivät ne sitten viestintään, opiskelijoiden tukemiseen, asiantuntijoiden kouluttamiseen, osaamisen kehittämiseen tai sidosryhmien tukemiseen.

Lapin ammattikorkeakoulussa panostetaan vastuullisuuteen liittyvän viestintään, esimerkiksi tiedottamalla tehdyistä vastuullisuusteoista tapahtumien ja tilaisuuksien yhteydessä (Kuva 3). Tiedottaminen, viestiminen ja teemojen esilletuonti on tärkeä osa vastuullista korkeakoulutoimintaa. Viestinnässä on tärkeää huomioida eri kohderyhmät, kuten henkilöstö ja opiskelijat, unohtamatta sidosryhmiä. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että vastuullisuutta ei viestinnälläkään viedä erilleen muusta toiminnasta, vaan vastuullisuus on osa kaikkea organisaation toimintaa.

Kuva 3. Kestävyys- ja vastuullisuustoimenpiteiden esittelyä opiskelijoiden lukukauden avajaistilaisuudessa. Kuva: Katri Hendriksson

Lapin ammattikorkeakoulu tuo vastuullisen otteen mukaan myös sidosryhmävaikuttavuudessa ja tiedottamisessa. Kestävän kehityksen aamukahvitilaisuudet on käynnistetty syksyn 2022 aikana, jossa paikallisilla toimijoilla ja oppilaitoksilla on mahdollisuus kuulla ajankohtaista tietoa kierrättämisestä, kiertotaloudesta, vihreästä siirtymästä ja vastuullisuudesta sekä verkostoitua muiden alueen toimijoiden kanssa matalalla kynnyksellä. Aamukahvit järjestetään kerran kuukaudessa syyskuusta toukokuuhun. (Lapin ammattikorkeakoulu 2022b)

Energian säästäminen on Suomessa ja koko Euroopassa erittäin ajankohtainen teema syksyllä 2022. Osana säästötoimenpiteitään Lapin ammattikorkeakoulu osallistuu kumppanina Motivan toteuttamaan Astetta alemmas -kampanjaan. Ammattikorkeakoulussa on tätä ennen tehty jo konkreettisia toimenpiteitä energian säästämiseksi. Kampanjaan liittyen kampuksilla lasketaan sisälämpötilaa astetta alemmas niissä tiloissa, joissa se on riittävän työskentelylämpötilan turvaamisen kannalta mahdollista. Opiskelijakunnan organisoimana järjestetään koko korkeakouluyhteisön kilpailu, jossa kerätään vinkkejä energian säästämisestä ja sen toteuttamisesta. Samalla jaetaan tietoa energian säästämisestä ja kampanjasta. Ammattikorkeakoulu haastaa kaikki muutkin liittymään mukaan kampanjaan!

Lopuksi

Lapin ammattikorkeakoulussa on vastuullisuuden ja kestävän kehityksen työryhmä, joka vie aihepiiriin liittyviä asioita veturimaisesti eteenpäin. Työryhmä koostuu useista eri alojen asiantuntijoista sekä johdosta, jolloin vastuullisuusasioita saadaan edistettyä yhtenäisenä ammattikorkeakouluna. Työryhmän jäsenet ovat kytkeytyneet esimerkiksi Arenen sisäisiin työryhmiin ja organisaation strategisten alueiden edistämiseen sekä sitoutuvat yhdessä muun henkilöstön kanssa tukemaan koko Lappia vihreän siirtymän edistämisessä.

Työryhmän edustajia on mukana myös työstämässä Lapin ammattikorkeakoulun vastuullisuusohjelmaa, jonka taustalla vaikuttavat vastuullisuutta ja kestävää kehitystä tukevat ammattikorkeakoulun arvot, missio, visio ja strategia. Lisäksi on tunnistettu koulutuksen, TKI-toiminnan, strategisten valintojen ja ydinosaamisen kannalta kuusi merkittävintä YK:n kestävän kehityksen tavoitetta (SDG 3, 4, 7, 8, 9 ja 11), joita ammattikorkeakoulu erityisesti edistää toiminnassaan. Vastuullisuusohjelmassa määritellään keskeiset tavoitteet, mittarit, tavoitetasot ja aikataulut, jotka kaikki tukevat omalta osaltaan Lapin ammattikorkeakoulun vastuullisuuden edistämistä.

Lähteet

Arene. 2022a. Kestävä vastuullinen ja hiilineutraali ammattikorkeakoulu. Viitattu 2.10.2022 Kestävä vastuullinen ja hiilineutraali ammattikorkeakoulu.pdf (arene.fi)

Arene. 2022b. Työkirja: Agenda2030 ja henkilöstön osaaminen. Viitattu 2.10.2022 Työkirja AGENDA2030 ja henkilöstön osaaminen_2022.pdf (arene.fi)

CGI. 2022. ESG – Kohti kestävää tulevaisuutta. Viitattu 2.10.2022 ESG – kohti kestävää tulevaisuutta | CGI FI

Koipijärvi, T. & Kuvaja, S. 2020. Yritysvastuu 2.0 – Johtamisen uusi normaali (2. uudistettu painos). Kauppakamari

Lapin ammattikorkeakoulu. 2022a. Eettiset ohjeet. Viitattu 2.10.2022 Eettiset ohjeet – Lapin AMK

Lapin ammattikorkeakoulu. 2022b. Kestävän kehityksen aamukahvit. Viitattu 2.10.2022 Kestävän kehityksen Aamukahvit (lapinamk.fi)

Asiasanat: kestävä kehitys, vastuullisuus, osaaminen, ammattikorkeakoulu