Eettinen ja näyttöön perustuva osaaminen on vastuullisen hoitotyön perusta

Lataa PDF-tiedosto

Leena Välimaa, KM, lehtori, Tulevaisuuden terveyspalvelut, Lapin ammattikorkeakoulu

Tämä artikkeli edustaa SDG-tavoitetta 4: Hyvä koulutus

Vastuullisuus hoitotyön koulutuksessa

Vastuullisuus osaamisen kehittämisessä on keskeistä terveydenhuollon laadun ja kestävyyden varmistamiseksi. Lapin ammattikorkeakoulussa koulutamme tulevaisuuden terveydenhuollon asiantuntijoita, sairaanhoitajia sekä terveydenhoitajia ja olemme siten vastuussa omalta osaltamme tulevaisuuden terveydenhuollon laadusta. Vastuullisuus tarkoittaa, että tarjoamme korkealaatuista koulutusta, joka sisältää muun muassa ajantasaista näyttöön perustuvaa tietoa, parhaita hoitokäytäntöjä sekä erilaisia hoitotyössä tarvittavia kliinisiä taitoja. Vastuullisen toiminnan tulee edelleen näkyä terveydenhuollon palveluiden tuottamisessa hoitotyön asiantuntijoilla hoitotyön laadussa, potilasturvallisuudessa, ammattieettisessä työskentelyssä. Siten se on osa kestävää terveydenhuoltoa. Vahva ammattieettinen osaaminen luo pohjaa vastuulliselle hoitotyölle ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet ovat tärkein perusta siihen.

Sairaanhoitajan eettiset ohjeet raamittavat vastuullisuutta

Suomen Sairaanhoitajien eettisten ohjeiden tarkoituksena on tukea sairaanhoitajien työskentelyä ja erityisesti eettistä päätöksentekoa hoitotyössä. Näiden eettisten ohjeiden yhteydessä sairaanhoitajalla tarkoitetaan sairaanhoitajan, terveydenhoitajan, kätilön ja AMK-ensihoitajan tutkinnon suorittaneita. Eettisillä ohjeilla tuodaan esille sairaanhoitajille ja muille terveydenhuollossa työskenteleville sekä koko Suomen väestölle sairaanhoitajan ydintehtävät ja työn periaatteet yhteiskunnassamme. (Sairaanhoitajat 2024.)

Eettisiin ohjeisiin on sisällytetty sairaanhoitajan työn vastuullisuus. Lapin ammattikorkeakoulussa hoitotyön koulutuksessa hoitotyön opiskelijat perehtyvät sairaanhoitajien eettisiin ohjeisiin heti opintojen alussa ensimmäisellä lukukaudella (Lapin ammattikorkeakoulu 2024). Näin lähdetään tukemaan opiskelijoiden ammattieettistä toimintaa ja ammatti-identiteetin perustaa. Sairaanhoitajan eettisten ohjeiden avulla opiskelija syventää ymmärrystä sairaanhoitajan työn tarkoituksesta, arvoperustasta, kollegiaalisuudesta ja hyvän hoidon edistämisestä sekä potilaalle aiheutuvan haitan välttämisestä. Vastuullisuuden ydinkohtana hoitotyössä voidaan pitää eettisiä ohjeita, jotka velvoittavat sairaanhoitajaa asettamaan potilaan hyvinvoinnin, turvallisuuden ja oikeudet kaiken edelle.

Vastuullinen päätöksenteko ja tasa-arvoinen kohtelu

Ammattietiikka on keskeinen vastuullisuuden perusta hoitotyössä, sillä se ohjaa sairaanhoitajan arvomaailmaa, päätöksentekoa ja ammatillista toimintaa kaikkinensa. Terveydenhuollossa kohdataan melko usein haasteellisia eettisiä tilanteita, jotka voivat liittyä esimerkiksi itsemääräämisoikeuden ja hoidon tarpeeseen liittyvään ristiriitaan tai esimerkiksi resurssien rajallisuuteen. Vastuullisella koulutuksella ja osaamisen kehittämisellä autetaan hoitotyön asiantuntijoita tekemään sellaisia päätöksiä, jotka ovat potilaan parhaaksi ja eettisesti kestäviä.

Sairaanhoitaja on hyvän hoidon asiantuntija, joka tulee kohdata jokainen potilas arvokkaana yksilönä. Lisäksi hänen tulee kunnioittaa potilaan itsemääräämisoikeutta ja kohdella potilaita oikeudenmukaisesti ja yhdenvertaisesti huolimatta esimerkiksi heidän sosiaalisesta taustastaan, etnisestä alkuperästä tai uskonnosta. (Sairaanhoitajat 2024.) Oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo ovat vastuullisuuden keskiössä, jolla voidaan varmistaa, että ei tapahdu syrjintää hoitoon pääsyssä tai hoidon laadussa, vaan kaikkia potilaita hoidetaan heidän tarpeidensa mukaisesti.

Vastuullinen ja kollegiaalinen yhteistyökumppani

Sairaanhoitajan eettisissä ohjeissa toisena pääkohtana on asiantunteva yhteistyökumppani. Tällä tarkoitetaan yhteistyötä potilaan parhaaksi hänen läheisten kanssa. Lisäksi siihen sisältyy vaitiolovelvollisuuden noudattaminen, kollegiaalisuus, yhteistyö muiden ammattilaisten kanssa ja vastuu omasta työstä potilaille, heidän läheisille, työnantajalle ja yhteiskunnalle. (Sairaanhoitajat 2024.) Kaikki nämä edellä mainitut tehtävät edellyttävät vastuullisuutta.

Vastuullisesti toimiva sairaanhoitaja tekee päätöksiä potilaan parhaaksi, jonka pohjalla on potilaan hoidon tarpeet, edistäen potilaan hyvää hoitoa potilasturvallisuutta noudattaen. Kollegiaalinen sairaanhoitaja arvostaa omaa ja muiden sairaanhoitajien asiantuntemusta ja tukee myös oman ammattikuntansa edustajia ammattitaidon kehittymisessä ja päätöksenteossa. (Sairaanhoitajat 2024).

Vastuullista toimintaa ovat myös muun muassa moniammatillinen tiimityö potilaan kokonaishoidossa ja sujuva tiedonkulku potilaan hoitopolun eri vaiheissa niin potilaan, omaisten kuin muiden potilaan hoitoon osallistuvien asiantuntijoiden kanssa huomioiden tietysti vaitiolovelvollisuuteen liittyvät asiat. Lapin ammattikorkeakoulun hoitotyön opinnoissa tiimityön taitoja harjoitellaan esimerkiksi erilaisissa asiakas- ja potilassimulaatiossa opintojaksojen työpajoissa kampuksella sekä harjoitteluissa terveydenhuollon eri toimintaympäristöissä.

Ammattitaidon jatkuva kehittäminen

Sairaanhoitajan ammattieettisiä velvoitteita on myös oman ammattitaidon jatkuva kehittäminen. Hänen tulee myös vastata hoitotyön kehittämisestä ja sen arvioinnista näyttöön perustuvasti. (Sairaanhoitajat 2024.) Nopeasti kehittyvä terveydenhuoltoala edellyttää jatkuvaa ammatillista kehittämistä. Terveydenhuoltoalan teknologiset ratkaisut sekä lääketieteellinen tutkimus hoitotyön rinnalla tuottavat tarpeita oman osaamisen kehittämiseen ja päivittämiseen sairaanhoitajilla. Uutta näyttöön perustuvaa tutkimustietoa saadaan kokoa ajan, esimerkiksi Suomessa hoitotyön tutkimussäätiö tuottaa hoitosuosituksia ja näyttövinkkejä sairaanhoitajan työn tueksi, joihin Lapin ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijat perehtyvät jo heti ensimmäisen lukukauden aikana ja niiden hyödyntäminen jatkuu koko opintojen ajan. (Hoitotyön tutkimussäätiö 2024.)

Vastuullisuus edellyttää työelämässä olevalta sairaanhoitajalta omien osaamistarpeiden tunnistamista, kriittistä ajattelua sekä hoitotyön kehittämistä koskevaan päätöksentekoon osallistumista niin paikallisesti, alueellisesti, kansallisesti tai kansainvälisesti. Vastuullisuus ammattitaidon kehittämisen tukemisessa on myös työnantajalla, jonka tulisi tukea ja kannustaa hoitotyön asiantuntijoita elinikäiseen oppimiseen. Tuki voi olla mahdollisuutta osallistua koulutuksiin tai kehittämistehtäviin, jolla varmistetaan esimerkiksi hoidon laatua tai potilasturvallisuutta.

Vastuullisuus koulutuksessa heijastuu kestävyytenä terveydenhuoltoon

Suomalaista sairaanhoitajatutkintoa säätelee kansallisen lainsäädännön ohella EU-direktiivi (2013/55/EU) ja lisäksi sairaanhoitajan tutkinto edellyttää Valviran luvan ennen kuin sairaanhoitajan työtä voi harjoittaa (Valvira 2024). Hoitotyön koulutus on hyvin vastuullista, sairaanhoitajan työ on vastuullista, hän on vastuussa työstä itselleen, kollegoilleen, potilaalle, hänen läheisilleen sekä koko yhteiskunnalle.

Keskeinen osa hoitotyön koulutuksessa ja osaamisen kehittämisessä on juuri vastuullisuudella. Vastuullisen hoitotyön perustan rakentaminen edellyttää hoitotyön opettajilta jatkuvaa opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin vuoropuhelua yhdessä opiskelijoiden ja työelämän hoitotyön asiantuntijoiden kanssa.

Lopuksi

Hoitotyön opetuksemme perustuu näyttöön ja hoitotieteelliseen tietoperustaan. Opiskelijat ohjataan etsimään ja käyttämään opiskelussa sekä hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa. Opetussuunnitelmassamme opintojaksojen tavoitteissa, sisällöissä ja arviointikriteereissä on muun muassa määritelty ammattieettistä ja näyttöön perustuvaa toimintaa. Esimerkiksi viimeisessä harjoittelussa tavoitteena on, että opiskelija osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä sekä kykenee tekemään kliinisiä hoitotyön päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön.

Sairaanhoitajan työn perustana olevat eettiset ohjeet tiivistävät hyvin keskeiset sairaanhoitajan työn periaatteet ja tehtävät. Eettisen osaamisen syventäminen ja vahvistaminen sisältyy myös sairaanhoitajien opetussuunnitelmaamme eri opintojaksoissa, niin teoriaopinnoissa kuin harjoittelussakin erilaisissa terveydenhuollon toimintaympäristöissä.

Hoitotyön tulee perustua hoitotyön arvoihin, eettiseen toimintaan ja näyttöön perustuvaan hoitotyöhön. Nämä teemat ja niiden sisällöt opetuksessa ovat yksi osa vastuullisuus osaamisen kehittämistä hoitotyön koulutuksessamme. 

Lähteet:

Euroopan unioni 2024. Ammattipätevyys direktiiivi. Viitattu 11.10.2024. Direktiivi – 2013/55 – EN – EUR-Lex (europa.eu)

Hoitotyön tutkimussäätiö 2024. Hoitosuositukset. Viitattu 11.10.2024. Hotus-hoitosuositus® – Hotus – Hoitotyön tutkimussäätio

Lapin ammattikorkeakoulu 2024. Opinto-opas. Sairaanhoitajakoulutus. Viitattu 11.10.2024. Näyttöön perustuva osaamisperusta hoitotyössä A72H0001 | Opinto-opas, Lapin AMK (csc.fi)

Sairaanhoitajat 2024. Sairaanhoitaja eettiset ohjeet. Viitattu 11.10.2024.  Kollegiaalisuus ja ammattietiikka | Sairaanhoitajat

Valvira. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto. Viitattu 11.10.2024. Ammattioikeudet | Valvira

Asiasanat: vastuullisuus, hoitotyön koulutus, etiikka, näyttöön perustuva osaaminen