Kestävän matkailun periaatteet verkkokoulutuksen teemaksi

Lataa PDF-tiedosto

Outi Kähkönen, FM, lehtori, Vastuulliset palvelut -osaamisryhmä, Lapin ammattikorkeakoulu

Tämä artikkeli edustaa SDG-tavoitetta 4: Hyvä koulutus

Lapin matkailu kasvaa ennätysmäisesti, mutta kestävyyden haasteet ovat yhä selvemmin esillä. Kestävän matkailun tulee huomioida paitsi ympäristölliset, myös nykyiset ja tulevat taloudelliset ja sosio-kulttuuriset vaikutukset niin, että niin matkailijoiden kuin matkailuyritysten, -kohteiden, ympäristön ja paikallisväestön tarpeen huomioidaan (Visit Finland 2024).  Matkailun negatiiviset vaikutukset ympäristöön ja paikallisiin yhteisöihin ovatkin yhä näkyvämpiä, ja uutiset esimerkiksi työntekijöiden hyväksikäytöstä, vastuuttomista ohjelmapalveluyrityksistä ja lyhytvuokrauksen haitoista ovat herättäneet laajaa huomiota (esim. Kalin & Numminen 2024; Lapin Kansa 2023; Lavia 2024; Valtavaara 2024).

Kestävän matkailun periaatteet eivät ole itsestäänselvyyksiä kaikille toimijoille. Matkailualan yritykset ja työntekijät tarvitsevat tukea ja tietoa, jotta he voivat soveltaa näitä periaatteita käytännön tasolla ja esimerkiksi kertoa kestävyystoimista syyllistymättä viherpesuun.

Tähän tarpeeseen vastaa Kestävän matkailun osaamismerkit –hanke, joka pyrkii tarjoamaan konkreettista ja ajantasaista tietoa kestävästä matkailusta. Hankkeen tavoitteena oli selvittää, millaista osaamista alalla tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa, ja kehittää sen pohjalta kestävän matkailun osaamismerkit ja niihin liittyvä verkkokoulutus, joka tukee sekä työelämän että koulutuksen tarpeita.

Tiedonhaku kestävän matkailun koulutuksen pohjaksi

Hankkeen alkuvaiheessa kerättiin tutkimustietoa ja käytännön kokemuksia kestävän matkailun eri toimintaympäristöistä. Tiedonhankinta toteutettiin monipuolisilla menetelmillä, joita koordinoi Lapin yliopisto. Työpöytätutkimuksen avulla kartoitettiin olemassa olevia hankkeita ja oppaita, joita oli jo runsaasti saatavilla. Arvokasta tietoa käytännön toimista ja tarpeista saatiin työpajoissa, yrityskierroksilla sekä yritys- ja organisaatiohaastatteluista. (Kugapi, Jutila & Halttunen 2024.) Näin luotiin pohja kestävän matkailun osaamiskriteeristön laatimiselle, joka skaalautuu niin työelämän tarpeisiin kuin ammatilliseen ja korkeakoulutasoiseen opetukseen. Osaamismerkkeihin liitettäväksi laadittiin EQF 4 -tasoinen Kestävän matkailun osaaja -verkkokurssi sekä EQF 6 -tasoinen Kestävän matkailun asiantuntija –verkkokurssi.

Kestävän matkailun verkkokoulutus

Korkeakoulutasoinen Kestävän matkailun asiantuntija MOOC (Massive Open Online Course) tarjoaa laajan ja monipuolisen koulutuskokonaisuuden kestävän matkailun teemoista. MOOC koostuu kuudesta moduulista, joista jokainen on yhden opintopisteen arvoinen.

  1. Paikalliskulttuurit ja perinteet
  2. Vastuullisuusviestintä
  3. Kumppanuus ja sidosryhmät
  4. Esteettömyys ja monimuotoisuus
  5. Tuotteistaminen
  6. Yhteiskunnallisten vaikutusten arviointi

Jokaisesta moduulista saa osaamismerkin OpenBadgeFactoryyn, jonka voi liittää esimerkiksi LinkedIn-profiiliin tai CV:hen. Kun opiskelija on suorittanut viisi moduulia, hänelle myönnetään Kestävän matkailun asiantuntija -koontimerkki.

Kurssin rakenne ja oppimateriaali on suunniteltu aktivoimaan opiskelijoita monin eri tavoin  (Kähkönen 2024). Opiskelija etenee järjestyksessä läpi kaikki materiaalit ja tehtävät, ja kurssi suoritetaan itsenäisesti ilman, että opettajan tarvitsee tehdä jatkuvaa arviointia. Tämä tekee MOOCista joustavan vaihtoehdon työelämän kiireisille ammattilaisille, sillä opiskella voi omaan tahtiin vaikkapa kahvikupposen aikana. Mikro-oppimistehtävät ovat olennainen osa osaamismerkkien suorittamista, ja ne on sidottu käytännön työelämän tehtäviin, mikä tekee oppimisesta relevanttia ja suoraan omaan työhön sovellettavaa.

Tekoälyäkin avuksi

Yksi lähtökohtamme oli, että emme halua tehdä MOOCia, jonka pääsee klikkailemalla läpi. Usein monivalintatestien kysymysten väärät vaihtoehdot ovat turhan ilmiselviä. Tässä käytimme hyödyksi kielimalleja kuten ChatGPT ja Google Gemini, jotka tuottivat kekseliäämpiä vääriä vaihtoehtoja. Vinkkinä voisi antaa, että kannattaa pyytää materiaalin pohjalta esimerkiksi 10 oikein/väärin -kysymystä ja 10 monivalintakysymystä sekä oikeat vastaukset. Ihmisen asiantuntemusta vaaditaan siinä vaiheessa, kun karsitaan pois huonot kysymykset, sillä joukkoon pujahtaa usein mukaan myös monitulkintaisia tai periaatteessa oikeita vääriä vaihtoehtoja. Myös tämän artikkelin muokkaamisessa hyödynnettiin ChatGPT:tä.

Pilotoinnin opit

MOOC-pilottiin osallistui keväällä 2024 matkailututkimuksen ja restonomiopiskelijoita sekä korkeakoulujen ulkopuolisia varsinaisia pilotoijia. Heidän palautteensa oli arvokasta erityisesti teknisten toimintojen hiomisessa. Moduulien sisällöt ja teemat osuivat heti kohdalleen, mutta todellisten yritysesimerkkien lisäämistä vastuullisuustoimista toivottiin. Tätä varten toteutettiinkin elokuussa 2024 haastattelukierros Ylä-Lapissa, jossa kerättiin esimerkkejä vastuullisuuden toteutumisesta paikallisissa yrityksissä.

Palautelomakkeista nousi esiin monia positiivisia huomioita.

  • “Tehtävät olivat oivalluttavia ja riittävän yksinkertaisia, että niihin myös tuli panostettua. “
  • “Aihe oli tehty niin mielenkiintoiseksi, että oli oikein mukaansa tempaava ja pidin todella verkkokurssin tavasta tehdä tehtäviä.”
  • “Mielenkiintoisia tehtäviä ja osiot oli pilkottu sopivan pituisiksi pätkiksi, ei mennyt liian kauan aikaa yhteen osioon.”
  • “Opin paljon uutta ja sain kerrata jo unohtunutta, todella hyvä moduuli!”

Kuva. Hankkeen työntekijät kuvaavat ja haastattelevat Aurora Holidaysin henkilökuntaa.

 Tulevaisuudennäkymät

Kestävän matkailun MOOC jää pysyväksi osaksi Lapin yliopiston ja ammattikorkeakoulun opintotarjontaa, ja sitä voidaan hyödyntää myös avoimen opetuksen kautta esimerkiksi yritysten perehdytysmateriaalina. Erityisesti englanninkieliselle versiolle “Advanced Sustainable Tourism” on Lapissa kysyntää, sillä ulkomaalaisia työntekijöitä tulee alueelle runsaasti sesonkien aikaan. Englanninkielinen MOOC tukee työntekijöiden perehdyttämistä paikalliseen kulttuuriin ja ympäristöön ja tapoihin toimia vastuullisesti Suomessa.

Kestävän matkailun verkkokurssimme tarjoaa ajantasaista tietoa ja konkreettisia työkaluja, jotka auttavat soveltamaan kestävän matkailun periaatteita jokapäiväisessä työssä. 

Sen ei tosiaankaan tarvitse olla mitään kauhean isoa tai maailmaa mullistavaa heti alkuun vaan se voi olla tosi pieniä tekoja ja pieniä ajatuksia ja pieniä juttuja. – Matkailuyrittäjä

Kestävän matkailun verkkokurssin voi suorittaa avoimessa ammattikorkeakoulussa.

Koulutukset käynnistyvät keväällä 2025:

Kestävän matkailun osaamismerkit -hankkeen rahoittaa JOTPA Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus. OAMKilla on päävastuu osaamismerkkien kehittämisestä, Lapin yliopisto, Lapin ammattikorkeakoulu ja Rovaniemen koulutuskuntayhtymä REDU ovat kehittäneet kestävän matkailun MOOCit. Turun ammattikorkeakoulu on osallistunut kehittämistyöhön. Lisäksi yhteistyökumppanina on ollut Suomen Matkailualojen liitto ry. Pääkohderyhmän muodostavat matkailualalla työskentelevät henkilöt ja työelämän ulkopuolella olevat matkailualan koulutuksen saaneet henkilöt.

Lähteet:

Kalin, O. & Numminen, J. 2024. ”Kotirauha on viety” – Asukkaat suuttuivat matkailijoiden asunto­majoituksesta Rovaniemellä. Helsingin Sanomat 12.9. Haettu 18.10.2024 https://www.hs.fi/suomi/art-2000010691365.html.

Kestävän matkailun osaamismerkit 2024. OAMK. Haettu 18.10.2024 https://oamk.fi/koulutus/kestavan-matkailun-osaamismerkit/.

Kugapi, O., Jutila, S. & Halttunen, T. 2023. Kestävä matkailu eri toimintaympäristöissä. Kestävän matkailun osaamismerkit –hankkeen hankejulkaisu. Haettu 3.10.2024 oamk.fi/wp-content/uploads/2024/01/raportti_kestava_matkailu_-toimintaymparistoissa.pdf.

Kähkönen, O. 2024. Kokeilukulttuuria tämäkin: MOOCin tekoa kantapään kautta. LUMEN-verkkolehti. Haettu 7.10.2024 https://blogi.eoppimispalvelut.fi/lumenlehti/2024/04/25/kokeilukulttuuria-tamakin-moocin-tekoa-kantapaan-kautta/

Lapin Kansa 2023. Tunnettu matkailuyritys näyttää kohdelleen työntekijöitään jo pidempään huonosti – työvoimapulasta kärsivän alan on varjeltava brändiään paremmin. Pääkirjoitus. Haettu 18.10. https://www.lapinkansa.fi/tunnettu-matkailuyritys-nayttaa-kohdelleen-tyontek/5813810.

Lavia, N. 2024. Lapin Kansa 27.8. Lapin Kansan koiravaljakkoyrityksiä käsittelevät jutut julkaistaan nyt saksaksi, ranskaksi ja espanjaksi. Haettu 18.10. https://www.lapinkansa.fi/lapin-kansan-koiravaljakkoyrityksia-kasittelevat-j/11305884.

OpenBadgeFactory 2024. Haettu 18.10.2024 https://openbadgefactory.com/fi/.

Pakanen, L. 2024. Menestystarinana kestävän matkailun osaamismerkit. Haettu 3.10.2024 https://vanha.oamk.fi/oamkjournal/2024/menestystarinana-kestavan-matkailun-osaamismerkit/.

Valtavaara, M. 2024. Turistit ovat pilaamassa elämän Rova­niemen kylissä: ”Se alkaa joka ilta kymmeneltä ja kestää aamukahteen”. Helsingin Sanomat 22.4. Haettu 18.10.2024 https://www.hs.fi/suomi/art-2000010339835.html.

Visit Finland 2024. Vastuullinen matkailu. Haettu 7.10.2024 https://www.visitfinland.fi/liiketoiminnan-kehittaminen/vastuullinen-matkailu.

Asiasanat: kestävä matkailu, verkkokoulutus, MOOC, osaamismerkit, jatkuva oppiminen, vastuullisuus

Leave a Reply