Tiina Huhtalo, Tradenomi (YAMK), henkilöstöpäällikkö LUC-palvelut, Lapin yliopisto (Lapin ammattikorkeakoulu)
Jonna Löf, KM, laatupäällikkö LUC-palvelut, Lapin yliopisto (Lapin ammattikorkeakoulu)
Tämä artikkeli edustaa SDG-tavoitteita 3: Terveyttä ja hyvinvointia ja 8: Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua.
Lapin ammattikorkeakoulussa vastuullisuus on valinta ja tapa toimia kaikessa tekemisessä. Vastuullisuus läpileikkaa koko organisaation. Lapin AMKissa toimitaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla jatkuvassa vuorovaikutuksessa asiakkaiden, sidosryhmien ja kumppaneiden kanssa. Jokainen asiantuntijamme ja kaikki toimintamme koulutuksessa sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuovat esiin korkeakouluamme vastuullisena toimijana. Lapin AMK haluaa olla monimuotoisuutta, osaamista ja hyvinvointia tukeva työyhteisö sekä vastuullinen työnantaja. Lapin AMKin vastuullisuusohjelmaan (Lapin AMK 2024a) on kirjattuna tavoitteeksi: Lapin AMK on haluttu työpaikka, joka tunnetaan erityisesti vastuullisesta toiminnasta, yhteisöllisyydestä ja hyvästä työilmapiiristä.
Vastuullisen työnantajakuvan ja maineen ulottuvuudessa on tärkeää, että merkityksellinen kohdeyleisö tunnistaa meidät ja että saavutettu tietoisuus perustuu todenperäisiin käsityksiin ja aitoon, organisaation kannalta suotuisaan kuvaan vastuullisena korkeakouluna. Millainen työnantajakuva ja maine Lapin AMKilla sitten on ja miten asiakkaat ja sidosryhmät näkevät Lapin AMKin vastuullisena toimijana?
Työnantajakuvan ja maineen käsitteistöä
Työnantajakuva, työnantajabrändi tai maine -termien käytössä on koulukunta- ja tutkimussuuntauseroja. Markkinointitutkijat puhuvat brändistä, kun taas maine tai työnantajakuva on tutumpaa termistöä viestinnässä tai johtamisen käsitteistössä. Arjessa käsitteistö menee usein sekaisin. (Huhta & Myllyntaus 2021).
Brändi vaikuttaa suoraan henkilöön, siihen mitä hän ajattelee organisaatiosta työnantajana. Brändäys on tarkoituksenmukaisia tekoja, joilla pyritään muokkaamaan työantajakuvaa haluttuun suuntaan. Se on päätös, kuinka johdamme, miten tuemme hyvinvointia ja kuinka toimimme.
Työnantajamielikuvat tai työnantajakuvat ovat yleisön ja yksilön mielissä olevia uskomuksia, ajatuksia, käsityksiä ja oletuksia, minkälainen organisaatio työnantajana on – millaisena se nähdään ja millaisia mielikuvia siitä on. Kuva voi olla organisaation itsensä luoma ja toiminnallaan aktiivisesti vahvistama ja ajan tasalla ylläpitävä. Käsitys muodostuu siitä, mitä työnantaja kertoo itsestään ulospäin ja mitä henkilöstö – entinen ja nykyinen – kertovat työnantajasta. Myös asiakkaiden, ulkopuolisten organisaatioiden ja sidosryhmien viestintä ja julkinen puhe luovat työnantajakuvaa ja mainetta. (Rantanen 2022; Huhta ym. 2021). Hyvä työnantajamielikuva auttaa organisaatiota houkuttelemaan osaajia, mutta myös säilyttämään parhaat työntekijät. Se lisää uskottavuutta ja auttaa vahvistamaan brändiä.
Työnantajamaine on laajemman yleisön mielipide, minkälaisesta työnantajasta on kyse. Yleensä työnantajamaineeseen vaikuttaa suoraan organisaation maine asiakkaiden keskuudessa. Maine on sitä, mitä organisaatiosta puhutaan. Se perustuu joko yksilön omiin tai asiakkaiden, suuren yleisön tai sidosryhmien kokemuksiin organisaation toiminnasta ja yhteistyöstä. (Rantanen 2022.) Työantajan yleiseen maineeseen vaikuttaa kuinka se toimii mm. toimintaympäristössä sidosryhmien ja kumppaneiden kanssa sekä miten näkyy esim. sosiaalisen median kautta. Näkyvyys ja vahvat yhteistyökumppanit lisäävät työantajan tunnettuutta, jolloin se voi myös vahvistaa houkuttelevuutta työantajana.
Lapin AMK työnantajana henkilöstön silmin
Henkilöstötutkimuksen keskeisimpiä tavoitteita on tunnistaa organisaation kehittämiskohteet ja vahvuudet sekä parantaa toiminnan tuloksellisuutta. Henkilöstötutkimus mittaa organisaatiossa vallitsevaa kulttuuria, strategisia menestystekijöitä ja toimintatapojen vaikuttavuutta. Asiakaskokemuksen vahvistumiseen vaikutetaan kehittämällä parasta henkilöstökokemusta yhdessä koko henkilöstön kanssa valitun strategian, arvojen ja yrityskulttuurin mukaisesti.
Lapin ammattikorkeakoulussa toteutetaan laaja henkilöstötutkimus säännöllisesti joka toinen vuosi. Lisäksi työhyvinvointi on valittu keskeiseksi mittauskohteeksi, joten joka toinen vuosi toteutetaan ns. välikysely hyvinvoinnin teemalla. Täten saamme arvokasta tietoa henkilöstön ja organisaation tilasta ja kehittymisestä. Työhyvinvoinnin tunnusluvut (asteikolla 1–4) käyvät ilmi taulukosta 1 (Lapin AMK 2024b). Tunnuslukujen valossa työhyvinvoinnissa voidaan havaita nousujohteisuutta.
Taulukko 1. Lapin AMK työhyvinvoinnin tunnusluvut vuosina 2020–2023
Työhyvinvointi | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Työantajakuva | 3,07 | 3,18 | 3,22 | 3,30 |
Esihenkilötyö | 3,35 | 3,36 | 3,41 | 3,34 |
Työantaja tukee ammatillista kehittymistäni | 3,03 | 3,27 | 3,24 | 3,20 |
Työyhteisön toimintakulttuuri | 2,71 | 2,74 | 2,84 | 2,86 |
Vastuullista ja eettistä yrityskulttuuria kehitetään yhdessä henkilöstön kanssa päivittäisillä teoilla ja toimilla. Vastuullista ja eettistä yrityskulttuuria kehitetään yhdessä henkilöstön kanssa päivittäisillä teoilla ja toimilla. Henkilöstötutkimuksissa saatujen tulosten pohjalta on kehitetty mm. työtiloja mahdollistamaan yhteisöllisyyden vahvistuminen ja moderneja lähityöskentelyn tarpeita. Lisäksi hyvinvointia on tuettu mm. henkilöstövalmennuksin ja monipaikkatyöskentely mahdollistaen. Organisaatiossa on laadittu eettiset ohjeet arvolupauksen tueksi. Ohjeet tukevat päivittäisiä toimia kohti vastuullisempaa ja eettisempää työelämää ja työnantajakuvaa. Kehitettävää on vielä mm. esihenkilötyössä ja osaamisen kehittämisessä, jotta eettisyys ja kokemus vastuullisuudesta vahvistuvat.
Jokainen kohtaaminen toisen ihmisen kanssa on arvokas ja merkityksellinen. Välitämme toisistamme ja pidämme huolta myös itsestämme. Huolehtimalla omasta hyvinvoinnista huolehdimme myös työyhteisön hyvinvoinnista. (Kalliokoski, Karvetti ja Ratsula 2023). Lapin AMKissa tuetaan hyvinvointia mm. mahdollistaen liikunnan ja kulttuurin harrastamista hyvinvointieduin. Lisäksi järjestetään foorumeita, joissa voidaan käydä avointa ja vuorovaikutteista keskustelua. Toimintaa johdetaan valmentavalla ja esimerkillisellä esihenkilötyöllä ja johtamisella.
Suuren yleisön ja sidosryhmien käsitys Lapin AMKista
Sidosryhmien ja suuren yleisön käsitys yrityksestä työnantajana on kaikille organisaatiolle yksi maineen ulottuvuus. Se on yksi osa kokonaismaineen syntyä. Mainetta tutkittaessa löytyy tilastollisia yhteyksiä organisaation työnantajakuvan ja organisaatioiden palveluiden myynnin ja yhteistyön houkuttelevuuden välillä. (Ruokolahti 2023.)
Lapin AMKissa suuren yleisön ja sidosryhmien palautetta on kerätty vuodesta 2021 T-median toimesta Luottamus ja maine- työkalun avulla. Luottamus&Maine on T-Median kehittämä tutkimusmalli, joka auttaa organisaation arvokkaimman pääoman, luottamuksen ja maineen, mittaamisessa, kehittämisessä ja ylläpitämisessä (T-media 2024). Tutkimusmallin avulla mitataan organisaation maineen sekä sen sidosryhmiltään nauttiman luottamuksen tasoa. Työkalulla data-analytiikkaa avulla tunnistetaan organisaation tärkeimmät vahvuudet ja kehityskohteet: ne osa-alueet, jotka vaikuttavat sidosryhmien käyttäytymiseen kaikkein eniten. Luottamus&Maine -mallissa maineen rakenteessa 3,5–3,99 on hyvä tulos ja yli 4 erinomainen. Mallissa kokonaismaineessa on mukana vastuullisuus, työpaikka, hallinto, talous, johto, tuotteet ja palvelut, vuorovaikutus ja innovaatiot.
Lapin AMKissa uusimpina T-median palautteenkeruina oli vuonna 2023 sidosryhmille (hankekumppanit, sopimuskumppanit, TKI-hyödynsaajat, harjoittelu ja opinnäytetyön paikat) suunnattu kysely ja vuonna 2024 suurelle yleisölle suunnattu kysely. Lapin AMKin kokonaismaine oli v. 2023 3,91 (kuva 1) ja v. 2024 3,55 (kuva 2.). Lapin AMKin keskeiset sidosryhmät arvioivat Lapin AMKin maineen hiukan positiivisemmaksi kuin suuri yleisö, vaikkakin molempien kyselyiden perusteella Lapin AMKin maine on kokonaisuudessaan vahvasti hyvällä tasolla.
Kuva 1. Lapin AMKin maine vuonna 2023 sidosryhmäkumppanien arvioimana
Vastuullisuus on Lapin AMKin maineen vahvin osa-alue molempien kyselyiden ja kohderyhmien perusteella. Vastuullisuus kuvastaa sitä, että Lapin AMK toimii oikein ja vastuullisesti – huomioi yhteiskunnan ja ympäristön. Vastanneet arvioivat sen vuonna 2024 olevan tasolla 3,65 ja vuonna 2023 tasolla 4,07. Työpaikka osa-alue antaa ymmärrystä työnantajakuvasta. Vuoden 2023 kyselyyn vastanneet arvioivat sen olevan tasolla 3,75 ja vuonna 2024 vastanneet tasolla 3,51.
Kuva 2. Lapin AMKin maine vuonna 2024 suuren yleisön arvioimana
Luottamus ja maine -tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että Lapin AMKin maine on hyvä kaikilla maineen dimensioilla. Avoimissa vastauksissa vastaajat toivat esiin kehittämisehdotuksena, että Lapin AMK voisi parantaa tunnettuuttaan arkisena toimijana ja alueen kehittäjänä. Lapin AMK voisi parantaa näkyvyyttään ja tuoda vahvemmin esiin tekoja ja toimia – sitä kaikkea hyvää, mitä ammattikorkeakoulussa tehdään alueen ja pohjoisen hyväksi. Tähän onkin tartuttu monella tapaa. Yhtenä hyvänä esimerkkinä on Valakiat-tapahtuma viestimään Lapin AMKin toiminnasta.
Tunnustus merkittävästä toimijuudesta alueella
Lapin ammattikorkeakoulu on merkittävä toimija alueella. Karvin (2023) auditoinnissa Lapin AMK on saanut tunnustusta yhdessä työ- ja elinkeinoelämän kanssa rakennetusta edelläkävijyydestä ja omaleimaisesta profiilistaan. Lapin ammattikorkeakoulun yhteiskunnallinen vaikuttavuus toteutuu koulutus- ja TKI-toiminnan sekä aktiivisen sidosryhmävuorovaikutuksen kautta niin alueellisesti kuin kansainvälisesti. Vuorovaikutteinen yhteistyö työ- ja elinkeinoelämän sekä sidosryhmien kanssa tukee strategista johtamista ja vastuullisen toiminnan kehittämistä. (Karvi 2023.)
Auditointiraportista käy ilmi, että ammattikorkeakoulun yhteisiä toimintatapoja on kehitetty pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti (Karvi 2023). Lapin ammattikorkeakoulun toimintakulttuuri kannustaa kokeiluihin. Henkilöstön ja johdon välinen yhteistyö ja luottamus luovat perustan osaamisen kehittämiselle ja työhyvinvoinnille. Työhyvinvoinnilla on keskeinen merkitys toiminnan tuloksellisuudelle ja työnantajakuvalle. Vastuu työhyvinvoinnin kehittämisestä on niin työnantajalla kuin työntekijälläkin. Lapin ammattikorkeakoululle myönnettiin vuonna 2024 Excellence-laatuleima tunnustuksena pitkäjänteisestä strategisesta kehittämisestä, yhdessä oppimisesta ja luovasta otteesta korkeakouluyhteisössä ja työelämäkumppanuudessa (Karvi 2024).
Lopuksi
Hyvää työnantajamielikuvaa ei rakennetta tyhjän päälle tai pikatempuilla. Se ansaitaan teoilla ja aktiivisella viestinnällä. Työnantajakuvan kiinnostavin ulottuvuus on vaikutus yritysten tuotteiden ja palveluiden kysyntään (Ruokolahti 2023). Hyvää työnantajakuvaa vahvistamalla, vahvistamme myös henkilöstömme hyvinvointia sekä koulutuksen ja TKI-toiminnan kysyntää ja toimintamme vaikuttavuutta. Henkilöstötutkimuksen ja Luottamus&Maine -tutkimusten tulokset sekä Karvin auditoinnista saatu palaute vahvistavat näkemystä Lapin AMKista vastuullisena toimijana ja työnantajana.
Voimme siis todeta Lapin AMKin yhdeksi vahvuudeksi vastuullisuuden, joka näkyy niin strategisissa tavoitteissa kuin arjen toimissa ja teoissa, niin organisaation sisällä kuin ulospäin. Organisaation toimet ja teot vastuullisuuden osalta vahvistavat työantajamielikuvaa. Jokainen työntekijämme on brändilähettiläs toimiessaan asiantuntijana omassa tehtävässään. Jokainen tekomme vaikuttaa omaamme, mutta myös Lapin AMKin maineeseen vastuullisena toimijana ja työnantajana. Jokainen asiantuntijamme voi vaikuttaa omalla toiminnallaan vahvistamaan ja tukemaan Lapin AMKin strategisia tavoitteita – olemaan luova edelläkävijä, arktinen vastuullinen korkeakouluyhteisö. Voimmekin jäädä lopuksi pohtimaan, miten me jokainen AMKilainen voisimme omilla teoillamme ja toimillamme vielä vaikuttaa hyvän maineen vahvistamiseen ja koko korkeakouluyhteisömme hyvinvoinnin edistämiseen. Aito ilo ja kokemus omasta työantajasta kuuluu kauas, joten kuinka ja miten voisimme jakaa tietoa oman organisaatiomme vastuullisuudesta ylpeinä eteenpäin.
Lähteet
Huhta, M. & Myllyntaus, V. 2021. Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus. Alma.
Kalliokoski, S. Karvetti, K & Ratsula, N. 2023. Tavoitteena eettisesti kestävä työelämä. Helsingin kamari Oy.
Lapin AMK 2024a. Vastuullisuusohjelma 2030. Osoitteessa: lucit.sharepoint.com/sites/Julkisettiedostot/Julkiset tiedostot/Forms/AllItems.aspx?id=%2Fsites%2FJulkisettiedostot%2FJulkiset tiedostot%2FAMK yleinen julkaistavat%2FEsittely%2FLapin AMKin vastuullisuusohjelma 2030%2Epdf&parent=%2Fsites%2FJulkisettiedostot%2FJulkiset tiedostot%2FAMK yleinen julkaistavat%2FEsittely&p=true&ga=1.
Lapin AMK 2024b. Toimintakertomus ja tilinpäätös 2023. Osoitteesta:lucit.sharepoint.com/sites/Julkisettiedostot/Julkiset tiedostot/Forms/AllItems.aspx?id=%2Fsites%2FJulkisettiedostot%2FJulkiset tiedostot%2FAMK yleinen julkaistavat%2FLapin AMK tilinpäätös ja toimintakertomus 2023 julkinen%2Epdf&parent=%2Fsites%2FJulkisettiedostot%2FJulkiset tiedostot%2FAMK yleinen julkaistavat&p=true&ga=1.
Rantanen, S. 2022. Työnantajamielikuva ja työnantajakuva – ja muut työnantajakuvan kehittämisen keskeiset käsitteet. Employer Branding Agency Emine. Osoitteessa: https://emine.fi/tyonantajamielikuva-ja-tyonantajakuva-ja-muut-tyonantajakuvan-kehittamisen-keskeiset-kasitteet/.
Ruokolahti, R. 2023. Työnantajakuvalla on suora vaikutus yrityksen liiketoimintaan. Osoitteessa: https://t-media.fi/riku-ruokolahti-tyonantajakuvalla-on-suora-vaikutus-yrityksen-liiketoimintaan/.
T-media 2024. Luottamus&Maine -tutkimusmalli. Osoitteessa: https://t-media.fi/luottamus-maine/.
Karvi 2023. Lapin ammattikoreakoulun auditointi. Osoitteessa: file:///H:/Laatu%20AMK/KARVI%20Auditointi%202023/Lapin%20ammattikorkeakoulun%20auditointi%202023.pdf.
Karvi 2024. Excellence-laatuleima myönnettiin Aalto-yliopistolle ja Lapin ammattikorkeakoululle. Tiedote. Osoitteessa: https://www.karvi.fi/fi/ajankohtaista/uutiset/excellence-laatuleima-myonnettiin-aalto-yliopistolle-ja-lapin-ammattikorkeakoululle.
Asiasanat: työnantaja, maine, hyvinvointi, vastuullisuus, korkeakoulu