Kaikki mukaan ideoimaan alueen brändiä!

Alkuviikosta Marika Saranne pohti blogitekstissään käyttäjälähtöistä aluekehitystä. Nykyaikaisen aluekehitystyön perustana on eri toimijoiden välinen yhteistyö, minkä kautta kehittämistoiminta löytää uusia muotoja. Käyttäjien osallistaminen ja yhteiskehittäminen ovat Living Lab -toiminnan ydinelementtejä. Iloksemme huomasimme, että myös muut kehittäjätahot ovat löytäneet uusia toimintamalleja.

Kemin, Tornion ja Haaparannan asukkaat ja vierailijat on haastettu mukaan tekemään alueesta entistä vetovoimaisempi paikka. Alueella on käynnistetty brändityö, jonka tavoitteena on löytää yhteinen näkemys siitä, miten alue erottuu edukseen sekä ideoida miten ja missä tämä näkyy, kuuluu ja tuntuu.

Ideoita ja kommentteja alueen kehittämiseksi kerätään kaikille avoimella keskustelufoorumilla. Syksyn aikana tullaan järjestämään kolme työpajaa, joissa työstetään brändin keskeinen ydin ja strategiset päävalinnat sekä sovitaan toteutuksen muoto ja organisointi. Työpajoihin kutsutaan laaja joukko paikallisia eri alojen yrityksiä, yhteisöjä ja julkisten organisaatioiden edustajia ja niissä hyödynnetään keskustelufoorumin antia.

Brändityötä vetää KTT Teemu Moilanen, joka on toiminut mm. Suomen maabrändityön asiantuntijana. Brändityötä koordinoi Kemi-Tornio alueen kehittämiskeskus yhteistyössä Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus LEOn kanssa.

Lisätietoja :
Teemu Moilanen, Imagian Oy , teemu.moilanen(a)imagian.fi
Kaj Kostiander, Kemi-Tornio alueen kehittämiskeskus, kaj.kostiander(a)kemi-tornio.fi
Pihla Väänänen, LEO, pihla.vaananen(a)leofinland.fi

This entry was posted in Living Lab, Rajalla, Yhteiskehittäminen and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *