Ohjelmistokehityksessä ketterä (agile) kehitys on ollut vallalla jo jonkin aikaa. Kun kehitetään ketterästi, ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa tai mallia saavuttaa haluttu lopputulos. On kuitenkin olemassa kokoelma periaatteita, joita noudattamalla syntyy hyvä lopputulos. Sininen Meteoriitti yrityksen sivuilla on listaus ketterän kehityksen yleisperiaatteista: asiakastyytyväisyys, hyväksy muutos, julkaise aikaisin ja usein, toimiva sovellus, tasainen tahti, tiivis yhteistyö, suora keskustelu, luottamus työntekijöihin, tekninen loistokkuus, yksinkertaisuus, itseohjautuvuus ja itsetarkastelu.
Mutta näistähän suurin osa vastaa Living Labin ja palvelumuotoilun periaatteita. Niissä asiakas ja käyttäjä ovat kehittämisen keskiössä ja mukana tiimissä, ideoita ja ajatuksia testataan iteratiivisesti ja kokoajan, jotta lopputulos on laadukas ja sen lisäksi ollaan koko prosessin ajan vuorovaikutuksessa eri sidosryhmien kanssa. Meille käyttäjätarinat ovat tärkeämpiä kuin vaatimusten määrittely, samoin kuin ketterässä ohjelmistokehityksessä.
Mari Hartemo kirjoittaa blogitekstissään: ”Ketterien menetelmien kautta ponnistaa myös palvelumuotoilu, tuo tämän päivän hottis. Yhdessä tekeminen on sen keskeisiä toimintatapoja.” Mirja Ahvenainen on määrittelyt lopputyössään palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä, joita ovat esimerkiksi persoonat, palveluprototypointi ja storyboarding. Ketteristä menetelmistä voidaan myös hyödyntää osioita perinteisempien ”raskaiden” menetelmien vastapainoksi, esimerkiksi haastattelupelien kautta.
Ketterän kehityksen voittokulku ei tarkoita sitä, että esitutkimus tai valmistelu pitäisi kokonaan unohtaa. Erityisesti silloin kun kehityskohteen tai lopputuloksen määrittäminen etukäteen on vaikeaa, kannattaa hyödyntää ketteriä menetelmiä. Usein suunnittelutyö on tehokkaampaa tehdä yhdessä ja koko ajan testaten sekä konseptia parantaen kuin paperityönä ennakkoon. Ketterä kehittäminen vaatii systemaattista toimintamallia sekä yrityksen aktiivista osallistumista. Aito ja aktiivinen läsnäolo on tärkeää niin yritysten välisessä yhteistyössä kuin käyttäjienkin kanssa.
Essi Kuure – kehittäjä, muotoilija ja käyttäjälähtöisyyden puolesta puhuja
Kiitos tästä kirjoituksesta. En tiennyt, että ohjelmistokehityksen parissa ketterä kehittäminen on jo pidempään ollut käytössä. Tuo on kyllä totta, että aito ja aktiivinen läsnäolo on tärkeää niin yritysten kuin asiakkaiden välisessä yhteistyössä. Olen itse työelämässä vasta nyt alkanut enemmän lukea eri menetelmistä kehittämiseen ja projektinhallintaan liittyen. Yhden yrityksen sivut löysin, missä ketterän kehittämisen koulutuksia järjestetään myös. Alkoi asia kiinnostamaan niin paljon, että täytyy kysyä lisää koulutuksesta.