Mitä menetelmiä käytethiin?

Kevään 2012 toimeksiannot toteutettiin osana Asiakkuuksien hallinta ja arvomyynti –kurssia. Opintojakson alku oli luentoja ja teoriaa aiheesta ja työpajojen järjestäminen oli yksi osa kurssin suoritusta.  Opiskelijoiden tehtävänä oli kehittää asiakasarvoa tuottavia palveluita ja tapahtumia yhdessä asiakkaiden kanssa ja tätä varten piti soveltaa erilaisia osallistavia menetelmiä.

Kesämarkkinoiden ideointitapahtuma oli avoin, non-stop tyyppinen tilaisuus, jossa ihmiset poikkesivat työpäivän jälkeen. Tila oli jaettu erilaisiin pöytäryhmiin, jokaisessa pöydässä oli erilainen lomake. Osa ihmisistä kiersi kaikilla pisteillä, toiset kahvittelivat yhden pöydän ääressä. Omia ideoitaan sai jättää perinteisellä lomakkeella laittamalla rastia ruutuun tai vastaamalla avoimiin kohtiin. Tarjolla oli nelikenttiä tapahtuman eri osa-alueista: mitä ihmiset haluaisivat ostaa, tehdä, nähdä (esityksiä) tai kuulla (musiikkia) Kesämarkkinoilla. Samoja teemoja lähestyttiin myös negaation kautta; mitä ihmiset eivät nimenomaan haluaisi Kesämarkkinoilla nähdä, tehdä tai kuulla. Teemataulukkoon osallistujat saivat luoda erilaisia teemoja tapahtumalle ja niiden avulla ideoitiin Kesämarkkinoiden musiikkia, tarjoiluja ja aktiviteetteja.

Kesämarkkinoiden ideointityöpajassa Raatihuoneella oli pöydät täynnä erilaisia lomakkeita.

Ostostapahtuma Rajakahakkaa arvioitiin ohjeistetun lomakkeen avulla. Lomakkeessa oli sopivasti yhdistetty piirtämistä, numeroarviointia ja vaihtoehto-akseleita. Tarjolla oli sekä avoimia kysymyksiä että täydennettäviä lauseita helpottamassa vastaamista. Vastauksia saatiin monipuolisesti ja kattavasti, lomake oli selkeästi toimiva! Aina jää kuitenkin jotain kehitettävää; tämä lomake olisi kannattanut pikaisesti testata etukäteen, jolloin olisi huomattu muutamat päällekkäisyydet. Loppukeskustelu oli rento ja epämuodollinen kahvittelutilaisuus, jossa yksi ryhmän jäsenistä teki muistiinpanoja keskustelun rönsyillessä tapahtuman eri osa-alueisiin.

Rajakahakka-tapahtumaa asiakkaat arvioivat omatoimisesti ja ohjeistetusti.

Kuntosalilla pidetyssä työpajassa osallistujat jaettiin pienryhmiin. Jokainen ryhmä kävi läpi DayGym –palvelun vaihe vaiheelta. Ryhmissä oli yksi vetäjä, joka kirjasi ideat ja ruokki keskustelua oikeaan suuntaan. Vetäjällä oli tukenaan palveluprosessin kuvaus vaiheittain ja tarvittaessa hän näytti niitä myös pienryhmän jäsenille. Pienryhmä-työskentelyn jälkeen kaikki osallistujat koottiin yhteen ja palvelua ideoitiin vielä negaation kautta – mikä olisi kamalinta kuntosalilla tai millainen DayGym-palvelu olisi ihan hirveä?  Ideoita heiteltiin ilmaan lennokkaasti ja yksi henkilö kirjasi ne muistiin kaikkien nähtäville.

Yhtenä DayGym-palvelun vaiheena oli kuntosalille meno, minkä yhteydessä keskusteltiin tarvittavista varusteista ja palveluista.

Artikkelin koosti Rajalla Living Labin kehittäjä Marjo Jussila opiskelijatiimien raporttien perusteella.

This entry was posted in Elävä Lappi, Opetuksen integrointi, Rajalla, Työpajat and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.