Kuluttajat kaipaavat monimuotoisempia elämyksiä. Tähän liittyen palvelukulttuurilla, tuotteiden ja palveluiden ja elämysten hybrideillä tulee olemaan kysyntää. Kulutuksen osuus vapaa-ajankäytöstämme on lisääntynyt ja sitä myöten kaipuu monimuotoisiin elämyksiin. Kuluttajayhteisöllisyys ja kokonaisten perheiden yhteisesti viettämä aika kulutuksen parissa kasvaa. Kuluttajayhteisöllisyys rakentuu elämysten, arvojen, asenteiden, tyylien tai vaikkapa brändien ympärille.
Miten ympäristö ja yritykset voivat vastata käyttäjien tai asiakkaiden kasvaviin vaatimuksiin? Living Lab – toimintamalli tarjoaa mahdollisuuden tähän. Ottamalla käyttäjän mukaan kehittämisen ekosysteemiin, saadaan käyttäjän näkökulma asenteineen ja arvostuksineen, mukaan kehitysprosessiin. Asiakkaan osallistuminen tuotteen tai palvelun kehittämiseen tai uudistamiseen edustaakin uudenlaista hybridikulutuksen kehitystrendiä.
Mistä käyttäjä tai asiakas viehättyy, mikä logo tai brändi vetoaa häneen, tai millä tavoin tuotteet ja palvelut yhdistyvät saumattomaksi, asiakkaalle vetovavaksi monimuotoiseksi elämyksesi?
Asiakas on kasvamassa hybridikuluttajaksi, jossa tuotteistaminen, kaupallistaminen, uudenlaiset elämys- ja palvelupaketit sekä tuote-palvelukonseptit ovat kuluttajalle oletusarvoja. Kuluttaminen pelkästään yksittäisen palvelun tai tuotteen ostamisena ei tarjoa riittäviä elämyksiä.
On aika ottaa Living Lab- toimintamallin mukaisesti käyttäjät, kehittäjät, mahdollistajat ja hyödyntäjät mukaan yhteiseen kehitystyöhön, jossa kaikki voittavat. Luodaan uudenlaista palvelu- ja tuotekulttuuria, jossa tuotteiden, palveluiden ja elämysten hybridit sulautuvat saumattomaksi kokonaisuudeksi luoden vetovoimaisia toimintaympäristöjä ja tyytyväisiä asiakkaita.