Käyttäjän näkökulmaa matkailupalveluihin

Lapin AMK oli mukana vuonna 2014 päättyneessä Co-tour -hankkeessa, jonka tavoitteena oli edistää matkailua Suomen, Ruotsin ja Venäjän välillä. Hankkeessa järjestettiin yhteisiä työpajoja ja koulutusta kulttuurintuntemuksen edistämiseksi ja matkailupalveluita kehitettiin ulkomaalaisten toiveiden ja tarpeiden mukaan.

Hanke tuki voimakkaasti markkinointia molempiin suuntiin järjestämällä suomalaisille ja ruotsalaisille yrittäjille verkostoitumismatkoja Venäjälle sekä tuomalla venäläisiä matkanjärjestäjiä tutustumaan tämän alueen palveluihin. Pohjois-Suomen ja -Ruotsin matkailuyrittäjille tuotettiin monipuolisesti venäjänkielistä markkinointimateriaalia sekä järjestettiin tukea ja opastusta markkinointiin Venäjällä. Käyttäjälähtöisyys nousi läpileikkaavana teemana kaikessa hankkeen toiminnassa.

Matkailupalveluiden yhteispaketit

Matkailupalveluita työstettiin monissa työpajoissa ja visiona oli usean toimijan ja yrityksen yhteiset palvelupaketit. Näin yksittäiset matkailupalveluiden tarjoajat voisivat yhdessä tuottaa suurempia ja houkuttelevampia lomakokonaisuuksia.

Paketoituja matkailupalveluita kokeiltiin ja testattiin FAM-tripeillä, jotka toivat parin vuoden aikana Suomen ja Ruotsin Lappiin muutamia kymmeniä venäläisiä matkanjärjestäjiä ja matkailutoimittajia tutustumaan talvi- ja joulumatkailuun sekä kesäajan kalastusmatkailuun Tornionjokilaaksossa.

Valjasta käyttäjät vloggaamaan!

Matkailijoina venäläiset arvostavat omalla äidinkielellään saatua palvelua. Kun heidät halutaan saada viihtymään ja nauttimaan olostaan, on tärkeää, että kaikkia asioita ei tarvitse hoitaa vieraalla kielellä. Parhaassa tapauksessa venäläisasiakkaita palvelee kielen ja kulttuurin tunteva isäntä tai emäntä, joka faktatietojen lisäksi osaa kertoa tarinoita ja tarjota ehkä jotain erikoiskohtelua.

Hanke tuotti alueen matkailuyrittäjille venäjänkielistä digitaalista markkinointimateriaalia, joka koostuu erilaisista videoista, kuvista ja teksteistä. On perinteisempiä yritysesittelyjä ja yrittäjien haastatteluja sekä videoita, joita aidot käyttäjät ovat luoneet ilman käsikirjoituksia. Kaikki tuotetut videot on suunnattu venäläisille matkailijoille ja niissä seikkaileekin juuri kohderyhmän edustajia tai ne on vähintäänkin dubattu venäjäksi.

Venäjällä blogit ja videobloggaaminen (ns. vloggaaminen) ovat viime vuosina nousseet suosituiksi. Välineet ja sovellukset ovat jokaisen saatavilla ja niin arjen kuin elämysten dokumentointi innostaa. Co-tour-hankkeen tuottamista videosta erityisen inspiroivia ja kiinnostavia ovat käyttäjien itse kuvaamat videot, joilla he kertovat omin sanoin kokemuksistaan. Venäläisiä matkailijoita on viety kokeilemaan mm. risteilyä jäämurtaja Sampolla sekä koskenlaskua Kukkolankoskella.

Matkailupalveluiden räätälöintiin ja markkinointiin venäläisasiakkaille tarjosi näkökulmia hankkeen Torniossa pidetty loppuseminaari.  Seminaarissa julkaisiin myös hankkeessa tuotettu Sähköinen markkinointi Venäjällä -opas yritysten vapaaseen käyttöön. Oppaan tuotti Aleksanteri Baidin Wonderus Oy:stä.

Marjo Jussila,

projektikoordinaattori ja palvelumuotoilun asiantuntija Co-tour-hankkeessa (2012-2014)

This entry was posted in Living Lab. Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *