Elämme verkostoyhteiskunnassa työskennellen verkosto-organisaatioissa ja asiat tapahtuvat verkostoissa. Työtä tehdään hyödyntäen erilaisia verkostoja. Verkostoissa toimii joukot. Verkostojen yhteydessä puhutaan nykyään joukkoälystä, joukkotuotannosta, joukkorahoituksesta, joukkoistamisesta, yhdessä tekemisestä, jne. Tähän kaikkeen liittyy ajatus mosaiikkimaisista verkostoista, joissa yhdistyy virtuaali- ja reaalimaailma, luovuus, kulttuuri, taide, transmedia, julkaiseminen ja julkisuus eli niin sanottu mainetalous. Luovuus ja innovatiivisuus ovat verkostoissa.
Reaalimaailman innovaatioympäristöistä voi mainita Betahausin ja lukuisat muut start-up yhteisöt Berliinissä. Luonteenomaista näille yhteisöille ovat ns. coworking-tilat, jotka tarjoavat yhteistä työskentelytilaa eri toimijoille. Lisäksi toimintaan kuuluu erilaiset järjestetyt tapahtumat, workshopit ja koulutukset. Näissä inspiroivissa ja mahdollistavissa ympäristöissä liiketoimintaa tukevat ja kehittävät alhaalta ylöspäin nousseet verkostot. Merkityksellistä yksittäisen yrittäjän näkökulmasta on mahdollisuus verkostoitumiseen ja ideoiden jakamiseen.
Hyvä esimerkki virtuaalimaailman yhteiskehittämisen verkostoinnovaatioympäristöstä on esimerkiksi Avainklubi, jossa kuluttajat osallistuvat innovointi- ja kehitysprojekteihin. Yhteiskehittämisen näkökulmasta kuluttajat ovat yritykselle asiantuntijoita ja he ovat mukana ideoinnissa, tuotekonseptien arvioinnissa ja palvelujen testauksessa.
Verkostojen ja joukkojen avulla verkostoissa tapahtuu jatkuvaa uudistumista. On oltava utelias, osattava luoda uusia yhteyksiä ja solmukohtia tai aktivoida olemassa olevia, jotta syntyy jotain uutta ja innovatiivista. Rohkeasti yhdistellen uusia asioita, ajatuksia, teorioita ja ihmisiä rajapinnoilla, välimaastossa, oman asiantuntija-alueemme reunoilla luomme uusia ratkaisuja tai hakiessamme uusia mahdollisuuksia. Verkostoissa ja yhteisöissä on voimaa.