Palvelumuotoilu ja Living Lab yhteen soppii

Living Lab -toimintaa ja palvelumuotoilua yhdistää sama näkökulma, käyttäjälähtöisyys. Palvelumuotoilun menetelmät tukevat Living Labin pyrkimystä ottaa tuotteen tai palvelun loppukäyttäjät mukaan kehitystyöhön. Living Lab -toiminnalle tyypillisesti ihmisiä kannustetaan itse kehittämään mahdollisia ratkaisuja sekä arvioimaan niitä valmiiden ratkaisujen tarjoamisen sijaan.

Palvelukokemusten muotoilua

Palvelumuotoilu on näkökulmana kokonaisvaltainen, koska palvelut ovat prosesseja ja palvelukokemus syntyy monien eri asioiden vuorovaikutuksesta. Palvelumuotoilun innovatiiviset ja luovat menetelmät auttavat suunnittelemaan palvelukokonaisuutta käyttäjälähtöisesti. Niille tyypillistä on visualisoiva ja osallistuva luonne. Asiakkaan tarpeiden ja toiveiden ymmärtämisessä auttavat kuvitteelliset käyttäjäpersoonat, joiden palvelun käyttämistä voidaan hahmottaa palvelupoluksi. Palvelupolku kuvaa askel askeleelta asiakkaan reitin palvelua käyttäessä keskittyen koko ajan loppukäyttäjän kokemukseen ja huomioiden kaikki palvelun kontaktipisteet ja vuorovaikutustilanteet, jotka voivat vaikuttaa palvelukokemukseen.

Asiakaspalautteesta asiakaskehitteeseen

Living Labissa muotoilija ei ole varsinaisen tuotteen tai palvelun kehittäjä. Muotoilijan innovatiivisuutta ja asiantuntijuutta tarvitaan käyttäjien osallistamisessa ja osallistamistavoissa. Tavoitteena on tehdä kehitystyötä aidossa käyttöympäristössä niin, että käyttäjät ovat yhtenä tasavertaisena toimijana suunnittelijoiden ja palveluntarjoajien kanssa. Palvelumuotoilun menetelmät mahdollistavat Living Labissa tavoiteltavan yhdessä luomisen (co-creation) antaen käyttäjälle mahdollisuuden luoda hänelle sopiva kokemus oikeanlaisessa kontekstissa.

Rajalla Living Lab haastaa asiakkaat kehittämään kauppakeskusta!

Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun Rajalla Living Lab keskittyy raja-alueen kaupunkikulttuurin elämysten, palveluiden ja tuotteiden liiketoiminnalliseen kehittämiseen yhdessä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Elävä Lappi -hankkeen puitteissa tavoitteena on lisätä pilottikohde  Rajalla På Gränsen Kauppakeskuksen eri toimijoiden vuorovaikutusta ja siten johdattaa heidät keskustelemaan kauppakeskuksen palveluista ja visioimaan tulevaisuutta.

Marjo Pohjanen – kirjoittaja toimii Elävä Lappi -hankkeen palvelumuotoilijana ja Rajalla Living Labin kehittäjänä

This entry was posted in Living Lab, Palvelumuotoilu, Yhteiskehittäminen and tagged , , . Bookmark the permalink.