Mikä ihmeen SoMe?

Keskiviikkona 11.5.2011 Kauppakeskus Rajalla På Gränssenillä ”tweettailtiin” ja ”peukutettiin” ahkerasti. Moni voisi ajatella, että mistähän ihmeestä tässä nyt oli kyse. Vastauksena kaikille ihmettelijöille, kyseessä oli ”Asiakas SoMessa”-tapahtuma, joka oli suunnattu alueen yrityksille. Elävä Lappi -hankkeen ja Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun opiskelijoiden toteuttaman työpajan teemana oli sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa ja palveluiden kehittämisessä.

Tapahtuman suunnittelu pamahti käyntiin jo hyvissä ajoin maaliskuun loppupuolella, jolloin Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun liiketalouden toisen vuoden opiskelijat (siis me) saivat toimeksiannon järjestää kauppakeskuksen yrittäjille työpajan markkinoinnista. Päätimme lähes välittömästi, että tapaus tulisi käsittelemään sosiaalista mediaa eli ns. ”ilmaista markkinointikanavaa” ja sen hyödyntämistä myös palveluiden kehittämisessä.

Aloitimme tapahtuman suunnittelun lähes tyhjästä. Meillä oli muutamia esimerkki-tapahtumia tiedossa ja niiden materiaaleja käytössämme, ja näiden avulla pystyimme hiukan hahmottamaan, mitä kaikkea meidän tulisi tehdä.  Päätimme, että tapahtuman suunnittelu ja järjestäminen olisi helpointa jos meidän lähes kolmenkymmenen opiskelijan ryhmä jaettaisiin pieniin ja tehokkaisiin tiimeihin. Tiimit saisivat hoitaakseen tehtäviä kuten esiintyjien värvääminen, kahvitarjoilun järjestely ja kirjallisen materiaalin työstö.

Ratkaisu ei olisi voinut olla oivempi, sillä siten jokainen tiimi sai oman tehtävänsä ja aikataulunsa, josta tuli pitää kiinni. Kun taistelusuunnitelmamme oli valmis ja tiimit tiesivät tehtävänsä, meidän täytyi vain päättäväisesti rynnätä kohti ”Asiakas SoMessa” – tapahtuman D-Daytä.

Kauan odotettu päivä tuli nopeammin kuin kukaan oli osannut edes odottaa. Oli keskiviikko 11.5.2011. Kaikki odottivat jännityksestä soikeina, että kuinka moni ilmoittautuneista ihmisistä tulisi paikalle, olimmeko ottaneet kaiken huomioon ja ennen kaikkea: onko meillä riittävästi kahvia ja pikkusuolaista!?

Tapahtuman aloitusaika oli 16:30, joten ihmisiä alkoi valua paikalle noin varttia ennen, kuten yleensä. Jaoimme kaikille osallistujille hienot itse tekemämme materiaalipaketit tapahtumasta. Kaikki osallistujat olivat hämillään saapuessaan paikalle, kun heidän istumapaikoillaan olikin lappu, jossa oli joko teksti ”tweet” tai kuva peukalosta.

Hämmennys kuitenkin vaihtui hilpeyteen, kun juontajamme kertoivat heille, että lappujen avulla voi kommentoida esityksiä tai muuten vain osoittaa mielipiteensä. Peukku ylös: tykkää tai sitten peukku alas: ei tykkää. Näin illan esiintyjämme saivat kertarykäyksellä tuotua kaikki osallistujat SoMen ihmeelliseen maailmaan, jossa näin helposti saattaa kommentoida toisten esittämiä mielipiteitä tai tuoda mielipiteensä julki esitettävistä asioista yksinkertaisesti pelkästään peukuttamalla.

Illan ensimmäinen esiintyjämme Marika Saranne piti lyhyen ja ytimekkään alustuksen aiheesta, kuinka sosiaalista mediaa voidaan käyttää julkisuuskuvan rakentamiseen ja parantamiseen. Aihetta siivitti erittäin hienosti tehty video Islannista, joka kärsi eräänlaisen ”matkailuinflaation” tuhkapilvi-episodin takia. Islannissa osattiin ottaa sosiaalinen media oikealla tavalla käyttöön ja perustaa sivusto, jonka tarkoituksena on kerätä ihmisten tarinoita Islannista.

Videon voi katsoa seuraavasta linkistä: http://www.inspiredbyiceland.com/ Kyseisen sivuston innoittamana monet Islannissa matkailleet ovatkin kuvanneet myös omia videoitaan Islannista ja levittäneet niitä sosiaalisen median välineiden avulla eteenpäin. Itsekin halusin lähteä Islantiin siltä seisomalta, kun näin videon, jossa Emiliana Torrinin ”viidakkorummun” tahdissa esitellään Islantia monelta eri kantilta.

Seuraavaksi lavan valtasi Mikko Manninen, jonka aiheena oli ”Uusi mediajako: ostettu, oma ja ansaittu media”. Hän käsitteli sosiaalista mediaa kolmesta eri näkökohdasta ja perustylsän PowerPoint-esityksen sijaan hän oli tehnyt mielenkiintoisen ”Prezi”-esityksen, joka toi hieman syvempää ulottuvuutta esitykseen.

Niille jotka eivät tiedä mikä Prezi on, annan vihjeenä, että vastaus löytyy Googlesta tai sitten osoitteesta http://prezi.com/. Marikan esityksen aikana tapahtuman osallistujat olivat oppineet jo ”tweettaamaan” ja ”peukuttamaan”, joten heidän ei tarvinut vain istua hiljaa kuin luennolla, vaan Mikon alustuksen aikana he ”tweettailivat” ja ”peukuttivat” jo varsin luontevasti.

Illan villinä korttina oli Sotku Oy:n toimitusjohtaja Ville Kärkkäinen, joka tuli kertomaan esimerkkien avulla, miten sosiaalista mediaa tulisi käyttää ja miten sitä ehdottomasti ei tulisi käyttää. Erittäin huumoripitoisen ja virkistävän esityksen aikana nauroin monet kerrat vedet silmiin. Ville myös kertoi, että sosiaalinen media ei ole mikään uusi juttu. Hän näytti lehtileikkeen 1900-luvun alusta jossa oli ilmoituspalsta, joka oli sen ajan sosiaalista mediaa. Se on ollut olemassa… aina? Jo ennen tuota aikaa ihmiset ovat keskustelleet keskenään ja kerääntyneet ”laumoihin” jakamaan tietojaan. Lopuksi Ville myös selvensi, että sosiaalinen media ei ole ilmainen. Se maksaa ainakin yhden ihmisen työpanoksen.

Tapahtumalle varattu puolitoistatuntinen meni kuin siivillä mielenkiintoisia alustuksia kuunnellessa ja niistä vilkkaasti keskustellen. Lopuksi olimme sommitelleet LiikeIkkunan tiloihin ”Red Carpet” – nurkkauksen, jossa osallistujat olisivat voineet käydä ottamassa itsestään profiilikuvan vaikkapa facebookiin, mutta harmiksemme vain muutamat uskaltautuivat kuvattavaksemme. Onneksi, me tapahtuman järjestäjinä otimme itsestämme läjän kuvia, ettei hieno nurkkaus jäisi käyttämättä.

Summa summarum tapahtuma oli yhdellä sanalla kuvaten ”loistava”. Tiimit olivat hoitaneet osansa kunnialla, esiintyjät olivat asiantuntevia ja viihdyttäviä. Tapahtuman jälkeen jäi hyvä mieli, joten suosittelen lämpimästi kaikkia muitakin tutustumaan sosiaalisen median ihmeelliseen maailmaan. Itsekin istuin koko tämän kirjoitussession aikana facebookissa kavereiden kanssa jutellen.

Miikka Enbuske

Kirjoittaja on  toisen vuosikurssin liiketalouden opiskelija, K-T amk ja osallistui Asiakas SoMessa -tapahtuman järjestämiseen.


This entry was posted in Elävä Lappi, Living Lab, Opetuksen integrointi, Rajalla, Sosiaalinen Media and tagged , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *