Aiemmin tänä vuonna Marika Saranne bloggasi aiheesta Asiakas 2.0 ja siitä, kuinka Asiakas 2.0 haluaa osallistua tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Suomen tämän hetkinen innovaatiopolitiikka kannustaa käyttäjälähtöiseen tuote- ja palvelukehitykseen erityisesti julkisten palveluiden uudistamisessa.
Linjauksen mukaisesti on meneillään olevalle kuntauudistukselle perustettu keskustelufoorumi nettiin! Ottamatta kantaa uudistuksen valmisteluun ainakin tämä keskustelun vieminen sinne, missä ihmiset jo muutenkin mielipiteitään vaihtavat, oli minulle positiivinen yllätys. Käykäähän kommentoimassa! Asiakas 2.0 ainakin käy jättämässä puumerkkinsä.
Myös Meri-Lapissa on löydetty uudet kanavat julkisten palveluiden kehittämiseen. Ilokseni huomasin, että Kemin kaupunki kannustaa ihmisiä esittämään kehittämisideoita kaupungin kehittämiseksi. Keskustelua varten on luotu Facebook-ryhmä Sata ideaa. Tällä hetkellä ollaan menossa ideassa nro 13 ja suurin osa näyttäisi käsittelevän varsin ajankohtaista aihetta – lumitöitä! Sivulla on vielä tykkääjiä varsin vähän ja keskusteluakin se vielä kaipaa. Ehkä ihmiset kaipaavat vähän innostamista ja keskustelun virittämistä ideoiden tuottamiseen. 😉
Torniossa alueen liikunta- ja kulttuuripalveluiden kehittämiseen on tarttunut opiskelijayhdistys Tokko Ry. Tästä kuviosta tulee vielä täydellinen, jos tokkolaiset itse laittavat tikkuja ristiin ja rakentavat omalta osaltaan kaivattua palvelutarjontaa.
Kovasti on osallistumista tarjolla joka paikassa. Eikä suotta! Ihmisten osallistuminen inspiroi suunnittelijoita ja palvelun tarjoajia. Vuorovaikutus käyttäjän ja hyödyntäjän välillä lisää molemmin puolisen ymmärryksen syntymistä ja hiljaisen tiedon siirtymistä. Millaisiin osallistaviin ratkaisuihin sinä olet törmännyt julkisten palveluiden kehittämisessä?
Marjo Pohjanen, Rajalla Living Labin kehittäjä ja palvelumuotoilun asiantuntija