2011-2012

Ounasvaaran kesäliikkujan profiili

Kesä ja syksyn aikana Rovaniemen ammattikorkeakoulun liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelman opiskelijat toteuttivat Ounasvaaran kesäliikkujista liikuntaprofiilit. He keräsivät Ounasvaaran käyttäjiltä aineiston haastattelemalla ja hyödyntämällä muotoiluluotainta, jolla tutkittiin liikuntakäyttäytymistä.

Opiskelijat löysivät 7 erilaista liikuntaprofiilia.

  • Sosiaaliset liikkujat: Tämän ryhmän motiivi liikkumiseen löytyy kavereista. Heille on tärkeää kuulumisten vaihto lenkin yhteydessä.
  • Näyttäjät: Näyttäjien erikoisuus ovat varusteet ja vaatetus, jotka ovat uuden karheat ja näkyvät kilometrien päähän. Jos tarjolla on kilpailuja, he ovat varmasti lähtöviivalla
  • Puurtajat: Kaikki liikunta on jollain tavalla pakollista ja syyt liikkumiseen ovat yleisesti laihtuminen ja kunnossa pysyminen. Kesken liikuntasuorituksen hymyä on vaikea havaita, koska kilpailullisuus ja totisuus ovat heillä veressä.
  • Työmyyrät:  He ovat tietoisia mitä tekevät ja ovat määrätietoisia harjoitellessaan. He käyttävät valmentajaa, testauspalveluita, ravinto-ohjausta, fysioterapiaa  ja hierontaa taatakseen parhaan tuloksen.
  • Eräjorma: Heille luonto on suuressa roolissa liikunnassa. Heitä voisi kuvailla elämäntapapanostajiksi. Liikunnalta haetaan kokemuksia ja elämyksiä.
  • Sunnuntailenkkeilijä: Työkiireet ja muut menot vaikuttavat Sunnuntailenkkeilijoiden harrastuksiin. Liikunta jää yleisesti kaiken muun tekemisen varjoon.
  • Terveysliikkujat: He hakevat liikunnasta hyvinvointia arkeen. Syitä liikkumiseen ovat halu pysyä terveenä ja pitää mieli virkeänä

Lataa tästä raportti Ounasvaaran kesäliikkujan profiilit

 Luontoliikuntapalveluiden kehittäminen asiakaslähtöisesti

Syksyn aikana Rovaniemen ammattikorkeakoulun liikunta- ja vapaa-ajan koulutusohjelman opiskelijat kehittivät Ounasvaaran alueelle asiakaslähtöisesti uusia luontoliikuntapalveluita. Kehittämistyö alkoi keräämällä syyskuussa Sampokeskuksessa rovaniemeläisiltä kehittämisideoita Ounasvaaralle. Opiskelijat kontaktoivat suoraan asiakkaisiin, jotka kattoivat laajan ikäryhmän aina lapsista ikäihmisiin.

Opiskelijat keräsivät päivän aikana 165 kehittämisideaa, joita hyödyntäen he tekivät pienryhmissä palvelukonseptit. Näistä luotiin palveluprototyypit, joita testattiin SINCOssa. Prototypoimalla palvelukonseptit muuttuivat konkreettisimmaksi ja kehittyivät eteenpäin.

Alla opiskelijoiden kehittämät palvelukonseptit:

  • Senioripolku-liikuntapalvelun tavoitteena on saada vanhuksia saapumaan Ounasvaaralle virkistymään luonnon ja liikunnan avulla. Lataa tästä koko raportti Senioripolku-palvelukonseptista
  • Ounasvaaran lenkkeilypolkujen opasteiden kehittämisen tavoitteena oli lisätä polkujen käytettävyyttä ja tuoda lisää liikuntaharjoitteita polkujen varrelle. Lataa tästä koko raportti Lenkkeilypolkujen opasteiden kehittäminen-palvelukonseptista.
  • Koirapuisto – liikuntapalvelun tavoitteena oli kehittää palvelu, jossa huomioidaan koiran omistajien tarpeet. Lataa tästä koko raportti Koirapuisto-palvelukonseptista.

Liikuntapalveluiden asiakaslähtöinen markkinointi

RAMKn opiskelijat ovat suunnitelleet liikuntapalveluiden markkinointia toteuttamalla suunnitelmat, joissa painottuu liikuntapalveluiden tuotteistaminen ja palveluiden asiakaslähtöinen kehittäminen. Opiskelijat ovat toteuttaneet suunnitelmat Ounasvaaran hiihtokeskukselle, mutta ne ovat hyödynnettävissä laajemmin liikunta-alan ja muiden alojen yritysten asiakaslähtöisen toiminnan kehittämisessä. Esitykset löytyvät kohderyhmittäin tästä:

Esitykset löytyvät kohderyhmittäin tästä:

One Response to 2011-2012

  1. Kerttu Oikarinen says:

    Opiskelijoissa on potentiaalia. Hyviä ideoita, jotka on hyvä saada toteutukseen, arviointiin ja sitten markkinointiin.

Comments are closed.