Verkko-opintojakson suunnittelu edellyttää sisältöjen suunnittelun lisäksi opetus- ja opiskelumenetelmien suunnittelua. Hyvä lähtökohta on miettiä, että mitä opiskelijat tekevät saavuttaakseen asetetut osaamistavoitteet ja oppiakseen sisällöt? Tällöin suunnittelun keskiössä ovat oppimistehtävät ja oppimisen ohjaus ja vasta tämän jälkeen teknologiset ratkaisut.
Opetus- ja oppimisprosessi kannattaa kuvata oppijalle etukäteen, esimerkiksi toteutussuunnitelmassa, sillä se:
- edistää oppimista: oppijat tietävät, mitä heiltä odotetaan
- oppija tietää, millä keinoin opettaja, kanssaopiskelijat tai muut opintojaksolle osallistuvat ohjaavat/edistävät hänen oppimisprosessiiaan
- opetus ja oppiminen kohtaavat, niillä on yhteinen päämäärä, johon voidaan kulkea eri reittejä pitkin.
Esimerkiksi Moodlessa on mahdollista kuvata oppimisprosessin rakenne, vaiheet, sisältö, toimintatavat ja toimintatavat kurssiympäristön kotisivulle. Alla olevassa esimerkissä ensimmäisessä osiossa on koko opintojaksoa koskevia asioita ja sen jälkeen oppimistilanteet, joihin kuhunkin liittyy tavoitteet, teemat, oppimistehtävät ja niihin liittyvä ohjaus sekä kirjallisuus/lähteet.
Lisää aiheeista voi lukea esimerkiksi Hanne Kolin ja Pasi Silanderin kirjasta Verkko-opetuksen työkalupakki, jonka suunnittelulomakkeet löytyvät täältä ja ovat vapaasti käytettävissä.
4 replies on “Oppimisprosessi näkyväksi”
Moikka Anu
Nyt kun opetusmäärä syksyn ruuhkan jälkeen helpotti, ajattelin itsekin alkaa vähän kehittämään opetustani, ja erityisesti Moodlen käyttöä. Tähän asti olen hyödyntänyt sitä vain aputyökaluna materiaalin jakamisessa, mutta nyt yritän saada kurssikokonaisuuksistani vähän järkevämpiä, pohjautuen teidän materiaaliin ja oppilaiden palautteeseen (lähinnä suulliseen). Tässä on huomannut monia asioita mitä voi tehdä paremmin. Aion viimeinkin tehdä kiinteät kurssitoteutukset Moodleen.
Huomasin vain että kun pakotin itseni vähän ajattelemaan, innostuin taas uudestaan opetuksen suunnittelusta 🙂
Moi Jonne! Allekirjoitan kyllä sanomasi, sen, että verkko-opetuksen suunnittelu vaatii ajattelua ja sitä kautta syntyy uusia oivalluksia ja innostusta kehittää :). Toivottavasti viikon vinkit ovat hyödyllisiä kehittämistyössä :).
Olen samaa mieltä Jonnen kanssa suunnittelun tärkeydestä mutta tässäkin porukalla voisimme saada enemmän aikaan.
Verkko-opetuksen yhteisöllinen suunnittelu koulutusaloilla helpottaisi paljon opiskelijoiden opiskelua ja parantaisi käytettävyyttä.
Kollegojen kanssa kehittäminen tuo uusia näkökulmia verkkovälineiden hyödyntämiseen ja opiskelijoilta saamme hyviä vinkkejä siitä, miten heidän kannaltaan asioita voisi parantaa.
[…] voi konkretisoida esimerkiksi seuraavilla tavoilla: opintojakson toteutuksen eteneminen visuaalisena rakenteena Moodlessa tai sosiaalisessa mediassa. Tai tekstipohjaisena kuvauksena tai jonkinlaisena visuaalisena […]