Categories
iLinc Muut pedagoginen

Tuplatehokasta työskentelyä virtuaaliluokassa

Opetuksen tai kokouksen pitäminen virtuaaliluokassa on tehokasta jo pelkästään matkustamiseen käytettävän ajan säästymisen vuoksi, mutta voisiko tehokkuutta vielä lisätä?

Kyllä voi, hyödyntämällä erilaisia osallistavia työskentely- ja oppimismenetelmiä työskentelyn “runkona” on mahdollista päästä parempiin tuloksiin. Mitä nämä osallistavat menetelmät sitten ovat? Kyseessä voi olla esimerkiksi koti-vieraryhmä –työskentely, learning café tai vaikkapa Innotiimin kehittämä OPERA-menetelmä.

Osallistava pienryhmätyöskentely pitää useimmiten sisällään vaiheistetusti itsenäistä työskentelyä, pari- tai pienryhmätyöskentelyä ja suurryhmätyöskentelyä. Työskentely vaatii tarkkaa tavoitteen ja tehtävän asettelua sekä ohjeistusta työskentelyn eri vaiheisiin, tuloksien kirjaamiseen ja esittämiseen.

Alla muutama esimerkki työskentelyprosessin kuvaamisesta ja vaiheistamisesta.

Osallistavat menetelmät synnyttävän ryhmätyöhön “positiivisen pakon” edellyttäen jokaisen aktiivista panosta ja huolellista valmistautumista. Toimintatavassa korostuvat myös avoimuus ja tasavertaisuus, kun kaikki voivat kirjoittaa ja nähdä työstettävät asiat yhtäaikaisest. Samalla hoituu ryhmätyön dokumentointi sähköiseen muotoon. Menetelmien käyttö lisää myös virtuaalityöskentelyn mielekkyyttä nin, että jopa useiden tuntien työskentelysessiossa aika on kulunut nopeasti, kun työskentelyn rytmi on pysynyt vaiheistetussa prosessissa tiiviinä.

Menetelmiä on moneksi ja valintaan kannattaa käyttää aikaa, jotta tulee valittua kuhunkin tilanteeseen parhaiten sopiva menetelmä. Sen lisäksi, että osallistavilla menetelmillä saadaan lisäarvoa virtuaaliopetuksessa ja –opiskelussa, niitä voi käyttää hyväkseen vaikkapa online-kokouksissa ja virtuaalityöpajassa. Tällöin asiantunteva fasilitaattori on ratkaisevassa roolissa osallistavassa prosessissa.

One reply on “Tuplatehokasta työskentelyä virtuaaliluokassa”

Comments are closed.