Yliopisto-opintojeni alussa, vajaat 14 vuotta sitten siis, ensimmäinen tenttini oli suullinen ryhmätentti ja aiheena psykologian ja sosiaalipsykologian perusteet. Kyseinen tentti on edelleenkin yksi parhaimmista oppimiskokemuksistani formaalin koulutuksen saralla. Muistan vieläkin suuren osa niistä aiheista, joita tuolloin vastauksessa käsiteltiin ja mieleeni piirtyy edelleenkin ne vaihtelevat tavat, joilla tenttivastaukset annettiin. Esitysmuotoina oli ainakin sanallista esitystä, laulua ja näytelmää.
Hiljattain opettajien kanssa verkko-opetuksessa käytettävien välineiden ja menetelmien monipuolistamista koskenut keskustelu herätti ajatuksen suullisesta tentistä verkossa. Kyllähän sellaisen voi järjestää, monellakin tapaa. Olette jo ehkä kokeilleetkin!
Yksinkertaisin keino lienee on käyttää virtuaaliluokan pienryhmätiloja. Annetaan siis opiskelijoille kysymykset (yksi per ryhmä), joita opiskelijat työstävät pienryhmissä/pareittain sovitun ajan ja sen jälkeen palataan pääluokkaan esittämään tenttivastaukset. Tällöin on ainakin selkää se, että ketkä ovat antaneet kontribuutionsa tenttiin. Opettajahan on mahdollista myös vierailla pienryhmissä seuraamassa työskentelyn etenemistä.
Pienryhmätyöskentelyä voi ohjeistaa ja vaiheistaa eri tavoilla. Pienryhmälle voidaan antaa 4 laajaa, tiedon soveltamista vaativaa kysymystä, joista opiskelijat vastaavat kolmeen. Opiskelijat keskustelevat ja neuvottelevat kysymyksistä virtuaaliluokan pienryhmätilassa ja suunnittelevat yhteiset vastauksensa sekä kokoavat vastaukset vaikkapa powerboardille tai muuhun sellaiseen muotoon, joka vaatii asian prosessiointia (ei ole mahdollista kopioida ja liimata tietoa).
Tai toki opiskelijat voivat itsekin keksiä tenttikysymykset (esim. 4-5/opiskelija), joista jokainen ”nostaa” yhden (voidaan toteuttaa esimerkiksi Moodlella). Jokainen vastaa vuorollaan kysymykseen ja muut keskittyvät täydentämään vastausta. Lopuksi vastaus täydennetään yhteistyössä valmiiksi.
Yllä kuvatuista tavoista ja monista muista erilaisista arviointitavoista voi lukea Lunttaa luvalla –opi oikeasti –teoksesta. Kirjassa esitetyt menetelmät on esitetty luokkahuonekontekstissa, mutta ovat sovellettavissa myös verkkoympäristöön.