Moodlessa on erinlaisia aktiviteetteja, joissa opiskelijoilla on mahdollisuus työskennellä ryhmissä. Yleisimmin ryhmätyöskentely tapahtuu keskustelualueella, wikissä tai chatissa.
Mistä aloitetaan?
1. Tehdään työskentelyalusta (esim. keskustelualue)
Aktiviteettia luodessa asetuksissa valitaan Ryhmämoodi kohdassa Erilliset ryhmät tai Näkyvät ryhmät
– Erilliset ryhmät: jokainen ryhmä työskentelee oman ryhmän kesken, eikä näe toisten ryhmien työskentelyä.
– Näkyvät ryhmät: jokainen ryhmä työskentelee oman ryhmän kesken, mutta näkee myös toisten ryhmien työskentelyn.

2. Luodaan ryhmät
Valitse ympäristön vasemmasta laidasta Ylläpito -> Ryhmät

Ryhmäjako voidaan tehdä manuaalisesti tai automaattisesti
Ryhmien lunti manuaalisesti:
- klikkaa Luo ryhmä -painiketta ja anna Ryhmän nimi ja Tallenna muutokset
- nyt aktivoi hiirellä se ryhmän nimi Ryhmät -ikkunassa, johon haluat lisätä käsin jäseniä
- napsauta nyt Lisää/poista jäseniä -painiketta
- valitse oikeasta ikkunasta henkilöt jotka haluat lisätä ryhmään
- napsauta Lisää ja sitten Takaisin ryhmiin
Ryhmien luonti automaattisesti:
- klikkaa Luo ryhmät automaattisesti, voit valita joko ryhmien määrän tai jäsenien määrän/ryhmä. Lopuksi klikkaa Lähetä -painiketta