Oletko tottunut yksisuuntaiseen luennointiin iLincissä? Toivoisitko opiskelijoilta aktiivisempaa osallistumista luennoille? On monia tapoja rakentaa opiskelijoita aktivoivia ja osallistavia iLinc-luentoja. Yksi niistä on ns. flipped classroom.
Flipped classroomin idea on päinvastainen perinteiselle toiminnalle. Se, mikä perinteisesti on kotityötä, tehdään luennon aikana, ja mikä perinteisesti on ollut opetusta, tehdään kotityönä. Voit esimerkiksi tehdä luentomateriaalin valmiiksi etukäteen, ja jakaa sen Optimassa. Opiskelijoiden kotitehtävänä voit pyytää heitä tutustumaan tähän luentomateriaaliin tai antaa orientoivia tehtäviä. Luentomateriaalihan voi olla mitä tahansa aiheeseen liittyvää: PowerPoint-kalvoja, videoita tai esimerkiksi artikkeleja aiheesta. Luentomateriaalia voi käyttää myös PBL:n ”triggerin” tavoin. Ja muistathan, kaikkea materiaalia ei suinkaan tarvitse tehdä itse! iLinc-luennoille varatun ajan voit vastaavasti käyttää yhteiseen keskusteluun aiheesta joko koko luokan kesken tai pienryhmissä. Tällöin opiskelijat pääsevät aktiivisemmin ottamaan osaa opetukseen. He voivat keskustella, esittää ideoita, kysymyksiä ja sitä kautta kehittää ajatteluaan.
Flipped classroom on helppo toteuttaa iLincissä. Se aktivoi opiskelijoita ja rohkaisee heitä keskusteluun. Opettajakin pääsee luennoitsijan roolistaan hetkeksi eroon ja toimimaan opiskelijoita ja heidän oppimistaan ohjaavana toimijana.
/Kristiina