Categories
eOppimiskeskus

Ole tänään vähän vihreämpi

Dieselauton käyttöveron alennus ei paljoa mieltä lämmitä kun kaarrat autovanhuksella ABC-huoltoaseman tankkauspaikalle. Samaa mieltä on varmasti myös bensiinikäyttöisten autojen onnelliset omistajat.  Tosin kaikissa asioissa on aina positiivinenkin puoli, niin mitä korkeampi hinta, niin sitä enemmän saamme kuukausittain s-bonusta, mikä puolestaan lämmittää aina mieltä, kylmistä pakkaspäivistä huolimatta.

Vaikka emme välittäisikään korkeasta polttoainekulusta, niin voimme ajatella etäpäivää ekologisena tekona. Painamme planeettamme pintaan pienemmän hiilijalanjäljen ja tunnemme syämmessämme pienen, mutta sitäkin lämpimämmän tunteen.

Voimme istahtaa hetkeksi alas ja kuvitella, että tänään on perjantai, aikainen aamu. Pakkasta 38 astetta, auto jäässä. Matkaakin on 42,5 kilometriä suuntaansa. Päivän aiheena on koulussa projektitöitä, toisin sanoen riittää, että pidän pienen alustuksen ja katson kuinka oppilaat tekevät omia töitänsä ja vastailen tarvittaessa kysymyksiin. Tärkeintä on, että kaikki palauttavat työnsä kolmeen mennessä.

Tässä vaiheessa olisi hyvä tunnustaa, että juuri nyt ei huvittaisi lähteä töihin. Ja oikeasti, tässä vaiheessa ei ole edes järkevä lähteä töihin, koska voimme hoitaa tämän toisellakin tapaa, ennakoidusti. Voimme sopia oppilaiden kanssa, että milloin olemme paikalla oikeasti ja milloin vain virtuaalisesti. Meidän tarvitsee vain istahtaa kotikoneelle, avata iLinc virtuaaliluokka ja Moodle, tuo sähköinen oppimisalusta, oppikirjojen Graalin malja.

Nopein nostaa tässä vaiheessa käden ylös ja huutaa, että vapaapäivä, mutta voimme toki saman tien sanoa, että ei ole. Tänään on koulupäivä vaikka emme varsinaisesti ole koulussa. Takarivin heppu on sitä mieltä, että mistä tiedät että olemmeko oikeasti paikalla vai emme. Tähän voimme toki vastata, että iLinciä voi käyttää kahdensuuntaisen äänen ja kuvan välittämiseen ja on hyvä antaa joskus opiskelijoillekin puheenvuoroja.

Lyhyesti tiivistettynä opetuspäivän kulku voi mennä myös näinkin eli opettaja pitää aamulla lyhyen alustuksen aiheeseen iLincin välityksellä, jolloin myös oppilaat voivat reaaliaikaisesti esittää kysymyksiä ja toivon mukaan myös saada vastauksia. Alustuksen jälkeen oppilaat voivat alkaa tekemään omia töitänsä, tietäen, että deadline on klo 15:00, jolloin Moodlen tehtävänpalautuslaatikko sulkeutuu. Mikäli oppilailla tulee asiasta kysyttävää. Niin oppilaat voivat Moodlen kautta lähettää opettajalle pikaviesteinä kysymyksiä tai kysymyksiä voi esittää myös keskusteluryhmän kautta, jolloin kaikki näkevät kysymykset ja kaikki näkevät vastaukset, eikä kaikkien tarvitse kysyä samaa asiaa uudelleen. Iltapäivällä voidaan pitää toinen lyhyt istunto iLincissä, jolloin voidaan kartoittaa paremmin, että missä mennään ja miksi.

Asian toki voi hoitaa myös toisin, eli Moodlessa voidaan tehdä tehtäväksianto aukeamaan vaikka aamulla klo 9:00 ja sulkeutumaan klo 15:00. Samalla kun palautuslaatikko aukeaa, niin opiskelijat näkevät mitä pitää tehdä ja miten. Ja opettajahan toki voi aina katsoa, että ketkä ovat käyneet hänen Moodle -alustassaan, ja mitä he ovat siellä tehneet.

Pienellä ennakkosuunnittelulla voimme juoda aamukahvin rauhassa, säästää luontoa ja aikaa. Ajomatkoista säästyneen ajan voimme käyttää tulevien tuntien suunnitteluun ja tehdä huomisista oppitunneista elämämme parhaat hetket.