Categories
pedagoginen

Uusi vuosi – käänteisesti opettaen ja oppien?

Uusi vuosi ja uusi organisaatio, alkanut vuosi tuo mukanaan paljon uutta.  Meillä on sorvattavana lukuisa joukko käytäntöjä, prosesseja ja järjestelmiä yhteisiksi, mutta ottaisiko jokainen meistä vielä yhden haasteen vastaan?  Nimittäin haasteen toteuttaa ainakin yksi verkko-opintojakso soveltaen käänteistä opetusta/oppimista eli flipped classroom –periaatetta.

Käytännössähän tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että opettaja jakaa luentonsa etukäteen opiskelijoille Youtuben, Moodlen tai vastaavan kautta. Tällöin jää enemmän aikaa varsinaisella oppitunnilla vuorovaikutukseen oppijoiden kanssa. Ei siis kauheasti mitään uutta, mutta tämähän sopii mainiosti verkko-opintojaksolle, eikö vain?

Tässähän voi hyödyntää jo olemassa olevasta luentotallenteesta pätkää tai tehdä tätä tarkoitusta varten  videonpätkän etukäteen jaeltavaksi ja käyttää arvokas yhteinen aika virtuaaliluokassa  ongelmien ratkaisemiseen, yhteiseen tiedonrakenteluun ja prosessointiin, palautteeseen, ohjaukseen jne. Vuorovaikutuksella on nimittäin iso merkitys. Tutkimusten pohjalta vuorovaikutus on yksi keskeinen opetuksellinen ratkaisu, joka vaikuttaa etäopetuksen opetuksen laatuun ja oppimistuloksiin (ks. lisää täältä).

Käänteisestä opetuksesta voit lukea lisää esimerkiksi täältä. Ja eikun kokeilemaan!