Jokahuhtikuinen Interaktiivinen tietotekniikka koulutuksessa –konferenssi Aulangolla keräsi jälleen yhteen innostunutta koulutuksesta ja opetuksen kehittämisestä kiinnostunutta väkeä. Itse olin AKTIIVI Plus -hankkeen Toripaikalla lähes kaksi päivää enkä juuri ehtinyt osallistua esityksiin mutta sitäkin tarkemmalla korvalla kuuntelin esityksissä käyneitä ihmisiä, vähän silläkin mielin, että mikäs se on se tämän vuoden ”hypetys”. Edellisellä kerralla osallistuessani ITK-päiville kuumin aihe oli ilman muuta täppärit, tabletit.
Tällä kertaa osallistujien puheissa kiersi pelit oppimisen apuna, ja konferenssin teemanakin tänä vuonna oli Tulevaisuus pelissä. Pelien käyttö oppimisessa tuntui tehneen harppauksen eteenpäin, ja pääsin kuulopuheista käsitykseen, että nyt pelejä käytettäisiin luontevasti ihan tavallisena opiskelutapana, viihdetyylisen ”kerran viikossa siihen ainoaan ATK-luokkaan pelaamaan pääsemisen” sijaan. eEemeli-palkinnon vei tänä vuonna Eedu Elements– matematiikkapeli, jossa hiiret alkavatkin pärjätä kissoille älyssä. Käy tutustumassa!
Itse taas vakuutuin siitä, että lisätty todellisuus tulee pelien rinnalla hiljalleen muuttamaan opiskelua ja oppimistapoja, ja vie oppimista edelleen myös luokkien ulkopuolelle. Oikeastaan koko termi oli minulle vieras, ja kävinkin katsomassa yhden esityksen, jossa lisättyä todellisuutta on käytetty autoalan opiskelussa, Sastamalassa. Opettaja Veijo Huju, joka kokemuksistaan kertoi, oli vakuuttava: luki- tai oppimishäiriöisiä on nykyään 7-8 % opiskelijoista, joten vaikkapa auton vaihteensiirron opiskelu voi olla pelkkänä ”kuivana” tekstinä huomattavasti hankalampaa kuin kuvallisena 3D-animaationa, jossa itse pääsee vaikuttamaan näkymään erikoislasien ja hiiren avulla. Opettaja sanoikin opiskelijoiden kokemuksena olleen, että todella hankalat asiat eivät enää olekaan niin hankalia. Opiskelijoita voi myös motivoida ihan erilailla: kun nopeammin oppiva opiskelija etsii ohjelman kanssa käytettävien erikoislasien läpi vian ja korjaa sen, ja kun huomataan ja varmistetaan, että tämä henkilö jo osaa, hänet voi jo päästää vaikka ekaluokalla tekemään yleensä vasta kakkosvuosikurssilla eteen tulevia korjauksia oikeaan autoon.
Opiskelijat olivat pitäneet lisätyn todellisuuden käyttämistä ylivoimaisena oppimismenetelmänä. Mitä mahdollisuuksia se tosiaan antaakaan, muillekin aloille, jossa kaikkea ei pääse purkamaan osiksi? Lueskelin junamatkan ratoksi pätevän oppaan Viisautta virtuaalimaailmoihin ja lisättyyn todellisuuteen, josta perusasiat minullekin selvisivät. Opas löytyy myös verkosta.
Kuvassa näytetään miten autoalan lisätyn todellisuuden ohjelma toimii.
