iLincin ryhmätyötiloilla tarkoitetaan opiskelijoille luotuja, ryhmäkohtaisia virtuaalitiloja, joissa opiskelijat voivat keskenään työskennellä heille sopivana ajankohtana ilman opettajaa. Ryhmätyötiloja luodaan yleensä kaksi per ryhmä. Alla olevasssa tekstissä ryhmätyöskentelyllä tarkoitetaan samaan aikaan tapahtuvaa työskentelyä (iLincissä tapahtuvaa).
Ajatus opiskelijoiden itsenäiseen ryhmätyöskentelyyn syntyi jo useita vuosia sitten. Tarve tiloihin syntyi etäopiskelun luonnollisesta tarpeesta; millä muulla tavalla opiskelijat olisivat voineet työstää ryhmätyötään yhdessä? Vuosien saatossa ryhmätyötilojen käyttö on monipuolistunut. Nykyisin tilojen tarve voi syntyä esimerkiksi yhdessä opiskelemisen halusta. Joillekin opiskelijoille asioiden pohtiminen pareittain tai suuremmissa ryhmissä on ollut tehokas tapa opittavien asioiden omaksumiseen.
Opintoihin liittyvistä sisällöistä ja niihin käytettävistä menetelmistä kannattaa käydä keskustelua vaikkapa ryhmän ohjausympäristössä Moodlessa. Oppimistavoissa on toki henkilökohtaisia eroavaisuuksia ja osa opiskeltavista asioista on “faktatietoa”, jolloin varsinaista pakottavuutta ryhmätyöskentelyyn ei aina niin helposti löydy. Näissäkin tilanteissa kannattaa muistaa, ettei kenellekään ole haitaksi kehittyä hyväksi “koutsiksi” vaikka itse faktatiedon hallitsisikin. Uskoisin olevan siitä tulevaisuudessa hyötyä, vaikkapa työelämässä. Omasta opiskeluajasta muistan, kuinka silloin tällöin luokkakaveri osasi selittää asiat paremmin kun opettaja. Ryhmätyöskentelyn tärkeys korostuu yhä enemmän silloin, kun substanssi liukuu enemmän kokemuspohjaisen tiedon jakamiseen. Tällöin ryhmätyöskentelyllä on todella suuri merkitys laaja-alaisen oppimisen tukena.
Jos luet tätä opettajana, mieti opintojaksojasi, missä asioissa voisit edellyttää ryhmätyöskentelyä opiskelijoilta tai missä asioissa voisit avittaa opiskelijoiden oppimista suosittelemalla pari- tai ryhmäopiskelua. Jos taas olet opiskelija, mieti nyt, mitä kaikkea olisit voinut opiskella yhdessä ryhmäsi kanssa. Tuo ajatuksia esiin ryhmällesi ja opettajille. Yksin tekeminen ei välttämättä ole se paras oppimiskeino. (tutkimus varsin primitiivisestä havainnointikyvyn paranemisesta kaloilla)
Ryhmätyöskentely on aikaa sitovaa työskentelyä. Yhteisen ajan löytyminen ilta-aikoihin tai viikonloppuisin voi joskus olla jopa ylitsepääsemättömän vaikeaa. Siitä syystä ryhmätyöskentelyä edellyttäviä tehtäviä täytyy tietenkin asettaa harkiten.
Lisätietoa ja opastusta saat eOppimiskeskuksesta.