Syksyllä markkinatutkimuksen kurssilla liiketalouden opiskelijat pääsivät käytännössä tekemään markkinatutkimusta. Viime viikkoina olette voineet lukea blogista, kuinka opiskelijat ovat järjestäneet työpajoja eri teemojen ympärille. On kehitetty uutta DayGym-palvelua ja uutta Kesämarkkinat- tapahtumaa sekä arvioitu ja annettu palautetta Kauppakeskuksen nykyisestä Rajakahakka-tapahtumasta.
Kesämarkkinat toimeksiantoa työstä-neelle opiskelijatiimille tehtävä toi mukavaa vaihtelua perinteiseen kouluopiskeluun ja luennoilla haukot-teluun. He kokivat työskentelyn mielekkääksi ja uskovat, että käytännönläheisestä opiskelusta ja oikeista toimeksiannoista on hyötyä myös tulevaisuudessa.
Sekä DayGym-palvelun että Rajakahakka ja Kesämarkkinat -tapahtumien kehittäminen projektityyppisesti mahdollisti vapaan ja itsenäisen työskentelyn. Toimeksiantojen työstäminen auttoi opiskelijoita näkemään sen, millaisia työtehtäviä tradenomi voi mahdollisesti työelämässä tehdä. Projektin parissa he kokivat saaneensa paremmat ”eväät” tulevaisuuteen kuin perinteisillä kalvosulkeisilla!
Toimeksiannot olivat mielenkiintoisia, vaikka niihin liittyi myös omat haasteensa. Yhtenä haasteena oli esimerkiksi käyttäjälähtöisen näkökulman omaksuminen. Ideointiin osallistuu mielellään itsekin, mutta koska ajatuksena oli saada ideat kaupunkilaisilta, opiskelijatiimin omat mielipiteet täytyi jättää taka-alalle.
Artikkelin koosti Rajalla Living Labin kehittäjä Marjo Jussila opiskelijatiimien palautteen perusteella.