Lapin AMK tukee alueen elinkeinoelämää tekoälyn ja robotiikan mahdollisuuksien hyödyntämisessä ja haasteiden ratkaisemisessa. Tekoäly muuttaa myös opetusta ja työelämää laajemmin.
Lumen-verkkolehden numeron 3/2023 teemana on Uusi maailma? – tekoälyn ja robotiikan mahdollisuudet ja vaikutukset.
Tervetuloa lukijaksi!
In English
Tietokone ei ymmärrä meitä lainkaan. Tekoälysovellus on tietokonesovellus, joka tekee vain sitä, mitä sen kehittäjät haluavat sen tekevän.
Jos tekoäly on jonkinlainen uhka ihmiskunnalle, se ei johdu tekoälyteknologiasta vaan ihmisistä. Tästä syystä me tarvitsemme lisää yleistajuista tietoa ja ymmärrystä, jotta voimme itse käyttää näitä välineitä hyödyllisesti, vastuullisesti ja kestävästi.
In English
Työntekijöiden tulisi kohdentaa osaamistaan kriittisiin ja merkityksellisiin tehtäväkokonaisuuksiin, sillä tekoäly tulee viemään osia työtehtävistä.
Jokaisen olisi hyvä pohtia, mikä on omaa ydinosaamista eli etsiä omasta työstä sellaisia inhimillisiä elementtejä, joita tekoäly ei kykene hoitamaan. Ja muistaa silloinkin, että tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä.
Tässä kirjoituksessa annan ensin muutamia vinkkejä erityisesti ChatGPT:n ilmaisversion käyttämiseen. Maksullinen 4.0-versio sisältää ominaisuuksia, joita toivottavasti tulee myös ilmaiskäyttäjien ulottuville, kuten suulliset tai kuvakehotteet, pääsy nettiin ja kuvien generointi. Esittelen lopuksi muutaman muunkin tekoälysovelluksen, jotka ovat kaikkien ulottuvilla ja hyödynnettävissä ilmaiseksi.
Yritys saa kilpailuetua hyödyntäessään tekoälyä ja robotiikkaa voimavaranaan. Esimerkiksi tilitoimistoissa robotisaatio säästää aikaa ja vähentää inhimillisten virheiden riskiä. Tekoälyä käytetään myös markkinoinnissa ja mainonnan suunnittelussa monin tavoin ja sen käyttökohteet laajenevat nopeasti.
Tekoäly on tullut vauhdilla osaksi sopimusten ja oikeudellisten tekstien laadintaa. Tekoälyn taitava soveltaminen varmasti auttaa tuottamaan myös erilaisia juridisia asiakirjoja ja toimii näin hyvänä apuvälineenä ja työn nopeuttajana, kun tietoa voidaan yhdistää entistä nopeammin. Lähdekritiikki, kriittinen lukutaito ja myös oikeudellisten asioiden ymmärtäminen nousevat kuitenkin entistäkin tärkeämmiksi.
Kuinka matkailuala voisi hyödyntää tekoälyteknologiaa palveluintensiivisenä vieraanvaraisuustoimialana?
Tulevaisuudesta ei ole olemassa faktoja. Ennakoinnissa pyritään vaikuttamaan uskottaviin kehityskulkuihin muokkaamalla niitä uudelleen. Strategisessa ennakoinnissa on samankaltaisia piirteitä riskienhallinnan kanssa: myös siinä pyritään paljastamaan ajatusvirheitä, joiden pohjalle määrättyjä suunnitelmia on tehty.
Kirjoitimme vuonna 2019 Pohjoisen tekijät -blogiin tekstin Hubotti opettajana. Nyt huomaamme, että moni puolitosissamme kirjoittamamme asia on toteutunut ja vieläpä odottamattoman lyhyessä ajassa.
Hubotti ei edelleenkään ole työkaverimme, mutta väsymätön tekoäly on tullut pysyväksi osaksi arkeamme, halusimme sitä tai emme.
DIT4BEARs-hankkeessa tehtiin poronhoitajille kysely, jolla selvitettiin heidän näkemyksiään ja suhtautumistaan liikenneturvallisuutta edistävään toimintaan porojen paikannuksen avulla. Paikannuslaitteiden kattavampaan käyttöön ja myös sijaintidatan jakamiseen suhtaudutaan myönteisesti.
KÄLY-hanke keskittyy erityisesti innovatiivisten ja kestävien, mutta älytekniikkaa hyödyntävien teollisten ratkaisujen kartoittamiseen.
Älyratkaisut, robotiikka ja tekoälyn hyödyntäminen tulevat todennäköisesti kasvamaan räjähdysmäisesti seuraavien vuosien aikana.
Opettajan roolissa saatat jo käyttää oppimisanalytiikkaa, virtuaaliassistenttia tai chatbotteja. Tekoälystä voidaan jopa koulia tietyn aiheen opettaja, mikäli onnistutaan rakentamaan opetusta tukeva algoritmi.
Tekoälyn takia opettaja ei kuitenkaan menetä työtään, vaan saa uutta asiantuntemusta. Mutta miten tekoäly valjastetaan opettajaksi?
This article highlights the emerging need to develop educational programs to train professionals capable of designing sustainable business models and create sustainable entrepreneurship by taking advantage of new technologies. SECA project partners have undertaken a new initiative to foster AI and VR enabled innovative sustainable entrepreneurship education development.
Nuorille tekoälyn hyödyntäminen on selkeästi luonnollisempaa kuin meille aikuisille. Työskennellessämme erilaisten nuorten kanssa tulee huoleksi tekoälyn lukutaito. On tärkeää varmistaa, että tekoälyn käyttö tapahtuu eettisesti ja huolellisesti. Tietosuoja ja nuorten turvallisuus ovat ensisijaisen tärkeitä.
Hankkeiden käyttö oppimistehtävissä on ehkä alikäytettyä; niissä piilee suuria mahdollisuuksia opiskelijoiden innostamiseen ja hankkeiden edistämiseen.
DIT4BEARs-hanke integroitiin opetukseen järjestämällä tietojenkäsittelyn opiskelijoille virtuaalinen hackathon.
Käänteinen opetus (flippaus) on muokkautuva pedagoginen viitekehys, joka sisältää monia tunnettuja oppimista edistäviä periaatteita ja toimintatapoja. Lapin ammattikorkeakoulussa toteutettiin kevätlukukaudella 2023 käänteisen opetuksen kehittämisprojekti.
Vaikuttavuus ja muutos ovat jokaisen kehityshankkeen ytimessä. Onnistuneen TKI-toiminnan tunnuksena voidaan pitää myös toiminnan jatkuvuutta.
Lapin teollinen kiertotalous 2.0 – Lapin kiertotaloustoiminnan vahvistaminen -hanke oli monilla mittareilla onnistunut.