Kirjoittajan kuva ja nimitiedot sekä teksti pääkirjoitus.

Tekoäly ja robotiikka – arjen voimatekijät

Lapin AMK tukee alueen elinkeinoelämää tekoälyn ja robotiikan mahdollisuuksien hyödyntämisessä ja haasteiden ratkaisemisessa. Tekoäly muuttaa myös opetusta ja työelämää laajemmin.

Lumen-verkkolehden numeron 3/2023 teemana on Uusi maailma? – tekoälyn ja robotiikan mahdollisuudet ja vaikutukset.
Tervetuloa lukijaksi!

In English

Kirjoittajan perustiedot ja kasvokuva.

Tekoäly ja ihmisyyden illuusiot

Tietokone ei ymmärrä meitä lainkaan. Tekoälysovellus on tietokonesovellus, joka tekee vain sitä, mitä sen kehittäjät haluavat sen tekevän.

Jos tekoäly on jonkinlainen uhka ihmiskunnalle, se ei johdu tekoälyteknologiasta vaan ihmisistä. Tästä syystä me tarvitsemme lisää yleistajuista tietoa ja ymmärrystä, jotta voimme itse käyttää näitä välineitä hyödyllisesti, vastuullisesti ja kestävästi.

In English

Kirjoittajan perustiedot tekstinä ja kuvassa pukumies osoittaa sormillaan päätään, jonka tilalla on pelkistetty piirros aivoista.

Tekoälystä tukiälyyn – tekoälyn käyttö on uusi työelämätaito

Työntekijöiden tulisi kohdentaa osaamistaan kriittisiin ja merkityksellisiin tehtäväkokonaisuuksiin, sillä tekoäly tulee viemään osia työtehtävistä.

Jokaisen olisi hyvä pohtia, mikä on omaa ydinosaamista eli etsiä omasta työstä sellaisia inhimillisiä elementtejä, joita tekoäly ei kykene hoitamaan. Ja muistaa silloinkin, että tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä.

Kirjoittajan tiedot ja kasvokuva.

Joko käytät tekoälyä työssäsi? Aloita näillä vinkeillä

Tässä kirjoituksessa annan ensin muutamia vinkkejä erityisesti ChatGPT:n ilmaisversion käyttämiseen. Maksullinen 4.0-versio sisältää ominaisuuksia, joita toivottavasti tulee myös ilmaiskäyttäjien ulottuville, kuten suulliset tai kuvakehotteet, pääsy nettiin ja kuvien generointi. Esittelen lopuksi muutaman muunkin tekoälysovelluksen, jotka ovat kaikkien ulottuvilla ja hyödynnettävissä ilmaiseksi.

Kirjoittajien tiedot ja ihmisen oloinen robotti.

Tekoälyä ja robotiikkaa liiketaloudessa

Yritys saa kilpailuetua hyödyntäessään tekoälyä ja robotiikkaa voimavaranaan. Esimerkiksi tilitoimistoissa robotisaatio säästää aikaa ja vähentää inhimillisten virheiden riskiä. Tekoälyä käytetään myös markkinoinnissa ja mainonnan suunnittelussa monin tavoin ja sen käyttökohteet laajenevat nopeasti.

Kirjoittajan perustiedot ja ihmisfiguuri seisomassa pykälämerkin päällä.

Tekoäly juridiikan työkaluna

Tekoäly on tullut vauhdilla osaksi sopimusten ja oikeudellisten tekstien laadintaa. Tekoälyn taitava soveltaminen varmasti auttaa tuottamaan myös erilaisia juridisia asiakirjoja ja toimii näin hyvänä apuvälineenä ja työn nopeuttajana, kun tietoa voidaan yhdistää entistä nopeammin. Lähdekritiikki, kriittinen lukutaito ja myös oikeudellisten asioiden ymmärtäminen nousevat kuitenkin entistäkin tärkeämmiksi.

Kirjoittajan perustiedot ja piirrettyjä tilastollisia kaavioita.

Tiedolla johtamisesta, riskienhallinnasta ja tekoälystä

Tulevaisuudesta ei ole olemassa faktoja. Ennakoinnissa pyritään vaikuttamaan uskottaviin kehityskulkuihin muokkaamalla niitä uudelleen. Strategisessa ennakoinnissa on samankaltaisia piirteitä riskienhallinnan kanssa: myös siinä pyritään paljastamaan ajatusvirheitä, joiden pohjalle määrättyjä suunnitelmia on tehty.

Kirjoittajan tiedot ja porosta varoittava liikennemerkki.

Porojen sijaintidatan hyödyntäminen liikenneturvallisuudessa: mahdollisuuksia ja esteitä poroelinkeinon näkökulmasta

DIT4BEARs-hankkeessa tehtiin poronhoitajille kysely, jolla selvitettiin heidän näkemyksiään ja suhtautumistaan liikenneturvallisuutta edistävään toimintaan porojen paikannuksen avulla. Paikannuslaitteiden kattavampaan käyttöön ja myös sijaintidatan jakamiseen suhtaudutaan myönteisesti.

Kirjoittajien perustiedot ja manipuloitu kuva, jossa opettajan pään tilalla on kasa kirjoja.

Tekoäly opettajana: Miten tekoäly voidaan kouluttaa opettamaan korkeakouluopiskelijaa?

Opettajan roolissa saatat jo käyttää oppimisanalytiikkaa, virtuaaliassistenttia tai chatbotteja. Tekoälystä voidaan jopa koulia tietyn aiheen opettaja, mikäli onnistutaan rakentamaan opetusta tukeva algoritmi.

Tekoälyn takia opettaja ei kuitenkaan menetä työtään, vaan saa uutta asiantuntemusta. Mutta miten tekoäly valjastetaan opettajaksi?

A vision for AI and deep tech enabled sustainable entrepreneurship training development

This article highlights the emerging need to develop educational programs to train professionals capable of designing sustainable business models and create sustainable entrepreneurship by taking advantage of new technologies. SECA project partners have undertaken a new initiative to foster AI and VR enabled innovative sustainable entrepreneurship education development.