Syksyllä 2011 liiketalouden opiskelijat toteuttivat raja-alueen markkinatutkimuksen kolmella eri menetelmällä: havainnoimalla ihmisiä kauppakeskuksessa, haastattelemalla ihmisiä raja-alueeseen liittyvistä mielikuvista ja ohjeistamalla ihmisiä oman ostoskäyttäytymisen tarkkailuun ja dokumentointiin. Lataa tästä raportti syksyllä 2011 toteutetusta markkinatutkimuksesta sekä sen eri osa-alueista:
- Kauppakeskusasiakkaiden havainnointi
- Haastattelu raja-alueeseen liittyvistä mielikuvista
- Itsedokumentointi ja oman ostoskäyttäytymisen tarkkailu
Syksyllä 2011 viestinnän 2. vuosikurssin opiskelijat ideoivat Rajalla På Gränsen -kauppakeskukselle uusia mainosivideoita teemalla “asiakkaan ääni”. Lataa tästä raportti mainosvideoiden ideoinnista kulttuurimaratonilla.
Keväällä 2012 liiketalouden aikuisopiskelijoiden verkkokurssilla jatkettiin markkinatutkimustulosten pureskelua ja hyödyntämistä. Tutkimuksen perusteella muodostettiin seitsemän erilaista kauppakeskuksen asiakasheimoa. Ryhmätyönä opiskelijat analysoivat heimojen käyttäytymistä ja loivat esimerkinomaisen käyttäjäpersoonan, jolle kehittivät uuden palvelun kauppakeskukseen. Alla on heimo-kohtaiset raportit projektista vapaasti ladattavaksi:
- Asianhoitajat – “Hoidan kauppakeskuksessa nopeasti vain tarvittavat asiat.”
- Huokailijat – “Täällä ei ole mitään minulle, huoh…”
- Nuukailijat – “Mitäs täällä on tarjouksessa?”
- Näyttäytyjät – “Hengaillaan hetki, jos näkyisi tuttuja…”
- Pikaruokailijat – “Missä on lyhimmät jonot? Napataan tuolta jotain!”
- Shoppailijat – “Pitkäiskö käydä vielä tuolla? Katso, miten ihana paita!”
- Tehoshoppaajat – “Mä tarviin nyt sen uuden hameen, eiköhän tuolla ole.”
Huhtikuussa 2012 liiketalouden opiskelijat toteuttivat kolme erilaista Living Lab -kehittämistehtävää: Rajakahakka tapahtuman arviointi ja kehitysideat, uuden DayGym-palvelun kehittäminen sekä uuden kesämarkkinat-tapahtuman ideointi. Alla olevista linkeistä voit ladata toimeksiantojen raportit:
- Case Rajakahakka
- Case Kesämarkkinat
- Case DayGym (raportti tulossa)
Toimeksiantojen tavoitteena oli uuden palvelun, uuden tapahtuman sekä olemassa olevan tapahtuman kehittäminen käyttäjälähtöisesti Living Lab -toimintamallin mukaan. Seuraavalla videolla opiskelijat kertovat omin sanoin projekteistaan: