Kesämarkkinoita kehittämässä

Tornion Elävä Kaupunkikeskusta ry on kaikkien torniolaisten yritysten, kiinteistön omistajien, yhdistysten ja yksityisten yhteinen yhdistys. Kaikki Tornion kaupunkikeskustojen (Suensaari, Luotomäki, Torppi, Pudas ja Kiviranta) kehittämisestä ja elävöittämisestä kiinnostuneet toivotaan mukaan luomaan entistä ehompaa ja elävämpää Torniota niin asukkaille kuin matkailijoillekin.

Yhdistys suunnittelee ensi kesänä ensimmäistä kertaa järjestettäviä Tornion kesämarkkinoita ja suunnitteluun haluttiin mukaan niin alueen yrittäjiä kuin kaupungin asukkaitakin. Liiketalouden opiskelijatiimi tarttui toimeksiantoon ja järjesti Tornion Raatihuoneella 24.4.2012  avoimen ideointitapahtuman. Tarkoituk-sena oli saada kuntalaisilta ideoita kesällä 2012 järjestettäviin Kesämarkkinoihin – millaista ohjelmaa tapahtumassa voisi olla?

Annetuista ideoista kävi ilmi, että markkinoille haluttiin uudenlaista ja perinteisistä markkinoista eroavaa toimintaa. Suosiota saivat esimerkiksi stand-up-komiikka, moottoriajoneuvoihin liittyvät aktiviteetit, live-esiintyjät ja jopa aikuisviihde! Toimintaa toivottiin myös lapsille ja nuorille. Teemataulukoissa tuotiin esille myös rajaseutu ja Tornio-Haaparanta-alueen yhteistyö, mutta samalla haluttiin tuoda esiin myös perinteisempää näkökulmaa rajaseudun Suomi vs. Ruotsi-asetteluun. Teemataulukoissa toivottiin muun muassa leikkimielisiä Suomi-Ruotsi-maaotteluita.

Ideointitapahtuma oli onnistunut; Raatihuone täyttyi ihmisistä ja uusia ideoita kertyi reilusti! Ihmisten aktiivisuudesta ja keskustelun määrästä voi päätellä, että ihmiset toivovat kiinnostavat ja perinteisistä markkinoista poikkeavat kesämarkkinat. Ideoita pohdittiin ryhmissä ja keskustelun rönsyillessä yksittäisen henkilön ideasta kehittyi helposti laajempi kokonaisuus.

Toivottavasti, että mahdollisimman paljon ideoista päätyy ensi kesän markkinoille, sillä tapahtuman ilmapiiri oli niin positiivinen ja aktiivinen. Olisi sääli, jos kuntalaisten aktiivisuus olisi ollut turhaa.

Kiitämme kaikkia projektiin osallistuneita tahoja!

Kesämarkkinoinen kehittäjät Team Expendables: Ville Karvonen, Heidi Hanhivaara, Markus Kristo, Ville Luosujärvi, Niko Rautiola, Tuomas Syväjärvi & Jari Tolkkinen

Posted in Elävä Lappi, Living Lab, Opetuksen integrointi, Rajalla, Työpajat, Yhteiskehittäminen | Tagged , , , , , , , , , | 1 Comment

Rajakahakka-ohjelmakonseptin kehittäminen

Käynnistimme Elävä Lappi -hankkeen Rajakahakka-tapahtuman kehittämisen huhtikuun alkumetreillä. Tarkoituksena oli saada asiakkaat mukaan Rajalla På Gränsen Kauppakeskuksen Rajakahakka-tapahtuman kehittämiseen.  Osallistujia haettiin sosiaalisessa mediassa Elävä Lappi -hankkeen Facebook-sivustolta sekä Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun opiskeli-joiden omien verkostojen kautta. Parhaiten osallistujia tavoitettiin opiskelijoiden omista verkostoista. Asiakaskokemuksia kerättiin kaikkiaan 40 osallistujalta jokaiselta Rajakahakan päivältä 20.4.–22.4.2012 ja niiden avulla tapahtumaa arvioitiin.

Arviointilomakkeen avulla kartoitettiin Rajakahakka-tapahtuman vetovoimaisuutta, markkinointia, tarjouk-sia ja tapahtuman tunnelmaa yleisesti. Jokainen osallistuja täytti lomaketta käyntipäivän kokemuksien mukaan, arvioiden niiden liikkeiden tarjouksia ja palvelua, joissa asioi. Rajakahakka-tapahtuman ohjelmaan kiinnitettiin myös huomiota; oliko ohjelma asiakkaan kokemuksen mukaan juuri hänelle sopivaa, kiinnostavaa tai olisiko asiakas halunnut tapahtumaan jotain muuta mielenkiintoista ohjelmaa. Osallistujalla oli mahdollisuus myös tuoda esiin oma näkemyksensä tapahtumasta ja antaa kehitysehdotuksia tulevia tapahtumia varten.

Rajakahakka -tapahtuman viimeisenä päivänä, sunnuntaina 22.4., järjestettiin kehittämistilaisuus, johon jokainen osallistuja sai halutessaan tulla. Tarkoituksena oli koota yhteen asiakkaiden kokemuksia sekä parannusehdotuksia tapahtumasta.  Keskustelun antina saimmekin rutkasti ideoita ja kehitysehdotuksia tulevia Rajakahakka -tapahtumia ajatellen. Kiitos kaikille tutkimukseen osallistuneille!

Kirjoittajina Rajakahakka-tiimi; Jenni Kangas, Heidi Pikkuhookana, Johanna Mäkelä, Saara Siikavirta, Jenni Ylitalo & Miia Miettunen

Posted in Elävä Lappi, Living Lab, Opetuksen integrointi, Rajalla, Työpajat, Yhteiskehittäminen | Tagged , , , , , , , , | Comments Off on Rajakahakka-ohjelmakonseptin kehittäminen

Virtuaalista innovointia nettityökaluilla

Sosiaalista mediaa voidaan onnistuneesti soveltaa joukkoistamiseen ja kansalaisten ajatusten ja mielipiteiden keräämiseen. Facebookissa kommentoimalla ja tykkäämällä voi nykyään kertoa mielipiteitään asiasta kuin asiasta ja tätä on kokeiltu jo myös Elävä Lappi –hankkeessa, kuten Lounais-Lapin jutusta voit lukea.

Tänä keväänä hankkeen toimeksiantoja on toteutettu myös verkkokurssilla. Liike-talouden aikuisopiskelijat ovat tiimityönä työstäneet kauppakeskuksen tyyppillisistä kävijöistä käyttäjäpersoonia, perustuen tutkimuksissa esille tulleisiin käyttäy-tymismalleihin. Esimerkiksi Tiina Tehoshoppaaja edustaa asiakkaita, jotka kipaisevat parkkihallin kautta pikaisesti Rajalla På Gränsen Kauppakeskukseen, shoppailevat muutaman täsmätuotteen ja jatkaen matkaa pikapikaa. Käyttäjäpersoonat oli toimiva tapa toteuttaa käyttäjälähtöistä kehittämistä verkossa, ne auttoivat tarkastelemaan olemassa olevaa palvelutarjontaa erilaisten asiakkaiden näkökulmasta.

Käyttäjäpersoonien inspiroimana tiimit valitsivat yhden kehittämiskysymyksen, jota yhdessä ratkottiin innovointisessioissa. Tyypillisesti innovointityöpajoissa istutaan ratkaisemaan ongelmia kasvotusten keskustellen ja kehittäen, mutta verkkokurssilla innovointisessiot toteutettiin ilmaisia verkkotyökaluja hyödyntäen.

Tiina Tehoshoppaajalle ja muille luoduille käyttäjäpersoonille ideoitiin uusia palve-luita virtuaalisella korkkitaululla. Jokainen avasi taulun omalla selaimellaan ja teknistä tukea sai tarvittaessa virtuaaliluokassa keskustellen. Työkalu oli helppokäyttöinen ja nopea oppia, ilman rekisteröitymistä jokainen sai kirjoittaa omat ideat seinälle ja kaikki ideat tallentuivat yhteiseen käyttöön.

Ryhmät, joiden jäsenet ovat hajallaan ympäri Suomen ja osa ulkomaillakin, työskentelivät koko kurssin ajan hyödyntäen wikiä, google docsin tarjoamia jaettuja asiakirjoja sekä pitämällä virtuaalitapaamisia. Verkko-opiskelijat ovat tottuneet erilaisiin verkkotyökaluihin, mutta esimerkiksi google docs ja korkkitaulu olivat mielenkiintoisia ja jänniä siinä mielessä, että kaikki käyttivät niitä yhtä aikaa, kertoi opiskelija Riitta Möttönen. “Työkaluja on tullut hyödynnettyä paljon sen jälkeen, kun kurssilla tutustui niihin!”

Marjo Pohjanen, Rajalla Living Labin kehittäjä

Posted in Elävä Lappi, Living Lab, Opetuksen integrointi, Rajalla, Sosiaalinen Media, Yhteiskehittäminen | Tagged , , , , , , , , , , , | Comments Off on Virtuaalista innovointia nettityökaluilla

Pro Gradu: Käyttäjälähtöisyyden rakentuminen Living Lab -hankkeessa

Viime syksystä asti Ounasvaaran Living Labissa on ollut työn alla kehittämisalusta, jonka avulla Ounasvaaran yritykset saavat tietoa käyttäjistä ja heidän tarpeistaan. Ideana on, että käyttäjät voivat postata sivuille omia kehittämisideoitaan tai jo valmiita palvelu- ja tuoteinnovaatioita, joita kuka tahansa voi halutessaan lähteä toteuttamaan yhdessä käyttäjien kanssa. Minä olen ollut tiiviisti seuraamassa alustan rakentumista ja teen projektiin liittyen Pro Gradu -tutkielmani. Vaikuttaa siltä, että onnistuessaan kehittämisalusta on yksi hyvä työkalu, tai foorumi, käyttäjien tarvetiedon keräämiseen ja käyttäjälähtöiseen tuotekehittämiseen.

Pro Graduni alustavana tutkimuskysymyksenä on ”Miten ja minkälaiseksi käyttäjälähtöisyys rakentuu Living Lab tyyppisessä monitoimijaisessa tuotekehityshankkeessa?” Olen siis kiinnostunut siitä, minkälaisia merkityksiä eri toimijat antavat käyttäjälähtöisyydelle ja miten nämä merkitykset rakentuvat toimijoiden vuorovaikutuksessa. Koska käyttäjälähtöisyys on avoimen innovaation ohella Living Lab -menetelmän tärkeimpiä perusperiaatteita, tutkin myös sitä miten ja minkälaista käyttäjälähtöisyyttä se tuottaa. On mielenkiintoista nähdä minkälainen on käyttäjien rooli ja kontribuutio tuotekehityksessä. Tutkimusmenetelmäni on etnografia ja kerään aineistoa pääasiassa osallistuvalla havainnoinnilla, haastatteluilla ja hankkeen dokumenttiaineistoa tutkimalla.

Kevään aikana tutkimukseni on hakenut suuntaansa, kun aineistoa on karttunut ja olen tehnyt alustavaa analyysiä. Yksi esiin noussut mielenkiintoinen näkökulma on käyttäjien tarpeiden ja tuotteille asettamien vaatimusten selvittäminen (needs and requirements elicitation). Living Lab hankkeita tästä näkökulmasta on tutkinut mm. Luulajan Yliopiston Anna Ståhlbröst, joka on kirjoittanut aiheesta useita artikkeleita ja väitöskirjan (Forming Future IT – The Living Lab Way of User Involvement, 2008). Väitöskirjassaan hän käsittelee käyttäjien osallistamis- ja motivointiprosessia IT-järjestelmien kehittämishankkeissa. Tutkimustulokset jakaantuvat kolmeen teemaan, joista ensimmäinen on käyttäjien osallistaminen, mikä pitää sisällään käyttäjien erilaiset piirteet ja roolit sekä sen milloin ja miten käyttäjien tulisi osallistua. Toinen teema on käyttäjien tarpeiden selvittäminen eli käyttäjädatan kerääminen ja käyttäjien tarpeiden generoiminen ja ymmärtäminen. Kolmas teema liittyy Living Lab -menetelmän pääperiaatteisiin eli miten ne käytännössä ilmenevät tai toimivat käyttäjien osallistamisprosessissa. Tutkimuksen lopputuloksena esittelee FormIT -metodologian, joka on yksi tapa toteuttaa Living Lab -tuotekehitysmenetelmää.

Ståhlbröstin väitöskirja on osuva oman tutkimukseni kannalta, sillä se käsittelee samoja teemoja, joista itsekin olen kiinnostunut. Lisäksi se seuraa IT-palveluiden kehittämistä – aivan kuten minä omassa tutkimuksessani Ounasvaaran kehitysalustan rakentamista. Ounasvaaran casessa erityispiirteenä on se, että alustan kehittämisessä toimijaroolit eivät ole niin yksiselitteisiä kuin Living Lab -kirjallisuus antaa ymmärtää. Kehittäjinä tässäkin tapauksessa ovat hanketyöntekijät, mutta käyttäjinä eivät ole pelkästään loppuasiakkaat (yritysten asiakkaat) vaan myös Ounasvaaran yritykset. Koska oppilaitokset tulevat hyödyntämään alustaa opetuksessaan, myös ne ovat käyttäjän roolissa, sen lisäksi, että ne ovat alustan kehittäjiä. Samalla nämä kaikki ryhmät ovat myös alustan hyödyntäjiä.

Tämä sekavuus johtuu osaksi siitä, että alusta ei ole mikään varsinainen myytäväksi tarkoitettu tuote tai palvelu vaan ensisijaisesti työkalu ja yhteistyön mahdollistava foorumi. Mielestäni toimijoiden lokerointia tärkeämpää on kuitenkin Living Lab -menetelmän pääperiaatteiden eli käyttäjälähtöisyyden ja avoimen innovaation ilmapiirin ylläpitäminen. Ne ovat olleet vahvasti esillä kehittämisen jokaisessa vaiheessa ja tarvetietoa on kerätty laadullisin menetelmin yrittäjiltä ja muilta erilaisiin hankkeen tilaisuuksiin osallistujilta. Myöhemmin tänä vuonna näemme kuinka toimivan kehittämisalustan olemme saaneet aikaiseksi ja ennen kaikkea: miten käyttäjät ottavat sen omakseen.

Joni Pekkala, johtamisen opiskelija Lapin yliopistossa

Posted in Elävä Lappi, Living Lab, Opetuksen integrointi, Ounasvaara, Sosiaalinen Media, Yhteiskehittäminen | Tagged , , , , , , , , , , , | Comments Off on Pro Gradu: Käyttäjälähtöisyyden rakentuminen Living Lab -hankkeessa

Kohottaako netti kuntoa?

Karkauspäivänä Rovaniemen ammattikorkeakoulun Hyvinvointialojen kampuksella järjestettiin ”Kohottaako netti kuntoa?” -tilaisuus Elävä Lappi -hankkeen toimesta.  Puheenvuoron tilaisuudessa pitivät Matti Heikkilä, koko kansan testaaja ja Jussi Räisänen, HeiaHeia -verkkoympäristön perustaja. Lisäksi tilaisuudessa kerättiin osallistujien ajatuksia ja ideoita lähes 10 metriä pitkälle ideapaperille sekä testattiin ensimmäistä versiota Ounasvaaran hyvinvointiin keskittyvästä Living Lab -alustasta.

Matti Heikkilän sanoma oli selvä: Liikunnasta pitäisi saada ennaltaehkäisevän terveydenhuollon virallinen ”väline”! Heikkilä on työskennellyt Vierumäen urheiluopistossa pitkään ja testannut ryhmänsä kanssa lähes 200 000 suomalaisen kunnon, joten uskottava se on, puolet suomen kansasta liikkuu terveyden kannalta liian vähän. Huono kunto tappaa varmimmin, jopa varmemmin kuin ylipaino tai tupakointi.

Mutta miksi suomalaisten kunto rapistuu? Pääsemmekö liian helpolla? Sohvalta ei tarvitse nousta, kun on kaukosäädin ja kaupan pihaan voi ajaa autollakin. Vai herättääkö sana liikunta liian helposti mielikuvia ammattiurheilusta? Ratkaisu on kuitenkin olemassa – yhteistyö. Hyvinvointialan toimijoiden pitäisi verkostoitua entistä laajemmin, erityisesti koska verkosto on hedelmällisen ja tuloksekkaan toiminnan yksi kulmakivi. Heikkilän mukaan tavallisen ihmisen innostaminen ja kohtaaminen ei ole vielä onnistunut liikunta-alan ihmisiltä. Ihmisen arjen kulun selvittäminen on tässä avainasemassa – yksilöllisiä ratkaisuja tarvitaan, jotta liikunta sekä kohottaa kuntoa että auttaa arjessa palautumista.

Vasemmalla: Matti Heikkilä selittää elämän tasapainon elementtejä. Keskellä: Jussi Räisänen kertoo, kuinka aktiivisuus ja edistyminen pitää tehdä näkyviksi käyttäjille. Oikealla: Osallistujat kommentoivat puheenvuoroja post-it-lapuilla ideapaperille.

HeiaHeia -nettipalvelun missio on parantaa ihmisten hyvinvointia tekemällä liikunnasta hauskempaa ja yhteisöllisempää. Diplomi-insinöörien ideoima yhteisöpalvelu mahdollistaa vertaistuen ajasta ja paikasta riippumatta, joka auttaa useita aktivoitumaan ja pitämään kiinni päätöksistään. Toteutustapa on yksinkertainen: helppous – turhat välivaiheet palvelusta pois, hauskuus – ei tunnu siltä, kun olisi ylä-asteen liikuntatunnilla ja hyödyllisyys – vaikuttaa johonkin.

HeiaHeiaan voi kirjata mitä kokee itselle tarpeelliseksi. Palvelussa ei korostu kaloreiden kuluminen tai lihasmassan kasvaminen, vaan hauskuus, nopeus ja sosiaalisuus. Räisäsen kokemuksen mukaan kilpailuasetelma ei toimi, vaan kannustus. Käyttäjiä motivoi käydä katsomassa, mitä tutut ovat tehneet ja mitä hauskaa heille on tapahtunut liikkumisen aikana.

Joten miten netti saadaan kohottamaan kuntoa? Miettimällä kohderyhmää ja sen tarpeita. Suunnittelemalla koukuttava nettipalvelu, jonka käyttäminen on hauskaa, helppoa ja hyödyllistä. Kehittämällä palvelua ketterästi ja oppimalla käyttäjiltä jatkuvasti. HeiaHeia esimerkiksi laittaa uusia ominaisuuksia sivuille ja seuraa, miten niitä otetaan käyttöön ja käytetään.

Lyhyt yhteenveto päivästä: yhteistyö kohottaa kuntoa ja netti voi olla siihen oiva apuväline.

Essi Kuure – kehittäjä, muotoilija ja käyttäjälähtöisyyden puolesta puhuja

Posted in Ounasvaara | Tagged , , , | Comments Off on Kohottaako netti kuntoa?

Kehittää vai eikö kehittää? Kas siinä pulma.

Tammi-helmikuun 2012 vaihteessa Elävä Lappi halusi herättää keskustelua tuotteen tai palvelun kehittämistyöhön sitoutumisen motivaattoreista. Ensisijaisesti pyrittiin saamaan käyttäjien osallistamisesta hyödyllistä ja käyttökelpoista tietoa seuraavien kysymysten avulla:

1. Mikä saisi sinut sitoutumaan kehittämään yrityksen tuotteita tai palveluita? Miksi sinä lähtisit mukaan kehittäjäkäyttäjäksi?
2. Mikä palkitsisi sinua tästä työstä?

Kysymyksiin pystyi vastaamaan sekä Elävän Lapin Facebook-ryhmän sivulla että Elävän Lapin kotisivun ideoi ja kehitä -osiossa. Keskustelu olikin todella vilkasta ja nosti esiin paljon mielenkiintoisia näkökulmia. Kaikki ajatukset ja mielipiteet ovat jatkossakin enemmän kuin tervetulleita!

Miten kehittäjiä tulisi palkita?

Vastauksissa nousi esiin kolme yleistä syytä, joiden vuoksi osallistuminen kehittämistyöhön olisi mielekästä. Ensinnäkin kehitettävän tuotteen tai palvelun on oltava sellainen, josta saa apua ja hyötyä arkielämään. Kehittämistyöllä on siis oltava jokin konkreettinen ja henkilökohtainen merkitys omassa elämässä. Tällöin palkinto omasta kehittämistyöhön sitoutumisesta olisi käytännössä se, että omasta arjesta tulisi entistä sujuvampaa. Esimerkkinä mainittiin asiakaspalvelutilanteen sujuvuuden parantuminen.

Toinen tärkeä motivaattori oli erilaiset palkkiot. Moni kyselyyn vastanneista huomautti, että esimerkiksi jonkin tuotteen kehittämistyö kiinnostaisi, jos kyseisen tuotteen saisi kustannuksitta omakseen testauksen jälkeen. Myös tuotelahjat, lahjakortit ja suoranaiset rahalliset korvaukset voisivat olla syynä lähteä mukaan kehittämistyöhön. Jo sekin, että osallistuminen oikeuttaisi johonkin palkintoarvontaan osallistumiseen, voisi innostaa lähtemään mukaan.

Kolmanneksi eniten mainintoja sai tuotteen tai palvelun kiinnostavuus. Jos kehitettävää tuotetta käyttää mielellään, alenee kynnys lähteä mukaan konkreettiseen kehittämistyöhön. Tuotteen tai palvelun on siis oltava lähellä sydäntä ja omaa arvomaailmaa, jotta sen kehittäminen innostaisi. Tällöin ei siis välttämättä pyritä suoranaisesti saamaan sujuvampaa arkea – pääosassa on itse kehittämistyön mielekkyys. Muutamaa vastaajaa myös motivoi se, että kehittämistyö tuotteesta tai palvelusta riippumatta on itsessään mielenkiintoista.

Monissa vastauksissa nousi lisäksi esille se, että asiakkaat pitävät tärkeänä, jos heidän mielipiteistään ollaan aidosti kiinnostuneita. Jos asiakas kokee, että omalla työpanoksella on oikeasti jotain merkitystä, on helpompaa lähteä mukaan kehittämistyöhön. Vastaajat peräänkuuluttivat lisäksi kehitystyötä tekevän yrityksen vastuuta käyttäjäkehittäjistään: testauksesta ja tehdyn kehittämistyön edistymisestä tulisi saada myös palautetta. Asiakkaiden ei voida olettaa lähtevän kehittämistyöhön innolla ja aktiivisuudella mukaan, jos yritys itse ottaa passiivisen linjan.

Testausta vai käyttäjälähtöistä innovointia?

Keskustelu ei rajoittunut pelkästään siihen, mitä hyötyjä tehdystä kehittämistyöstä pitäisi saada. Vastausten perusteella nimittäin lopputuloksen ohella tärkeä seikka on se, mitä itse kehittämistyö vaatii: minkälaista työ on käytännössä, minkälainen tuote/palvelu on kyseessä, paljonko kehittämistyö vie aikaa ja niin edelleen.

Ajankäyttö nousi useissa vastauksissa merkittävään rooliin. Kehittämistyöhön oltiin valmiita lähtemään mukaan, jos se ei vaadi niin sanotusti erillistä työtä eikä siten vie liikaa aikaa. Paras tilanne olisi, jos tuote tai palvelu nivoutuisi omaan elämään siten, että kehittämistyötä voisi tehdä esimerkiksi harrastuksen puitteissa tai arkisten askareiden ohessa. Käytännön kehitystyössä ideoiden ja palautteen antamisen on oltava mahdollisimman helppoa ja nopeaa.

Myös kehittämistyön organisoivalla yrityksellä ja sen tuotteilla on merkitystä. Kehittäminen tuntuu kannattavammalta, jos testaaja uskoo tuotteen tai palvelun tulevaisuuden markkinoihin. Omaa motivaatiota voi nostaa, jos testaukseen osallistuu suuri määrä ihmisiä ja kehittämistyö itsessään on mahdollisimman näkyvää julkisuudessa. Silläkin on merkitystä, miten yritys rekrytoi asiakkaitaan mukaan kehittämistyöhön.

Keskustelun osallistujat myös kertoivat, minkä tuotteen tai palvelun kehittäminen heitä oikeasti kiinnostaisi. Vastaukset sisälsivät varsin kattavan skaalan aina kuntoiluvälineistä ja koirien tarvikkeista julkisen liikenteen palveluihin ja interaktiiviseen kauppapalveluun. Lähes jokainen mainittu kehittämiskohde kumpusi omista arkielämän kokemuksista, joihin mahdollisesti oltiin nykyisellään tyytymättömiä. Vastaajia ei niinkään kiinnostanut olla mukana tuotteen ominaisuuksien parantamisessa. Mielenkiintoisempaa olisi innovoida, mitä perusominaisuuksista poikkeavaa tuotteella voisi tehdä ja miten sen käytettävyyttä voisi yhä parantaa ja helpottaa.

Keskustelussa nostettiinkin esille se hyvin oleellinen seikka, että on eri asia olla mukana ”käyttäjälähtöisessä innovoinnissa” kuin ”testiryhmässä”. Testiryhmässä yleensä keskitytään pienempien ja ennalta määriteltyjen ongelmakohtien kehittämiseen. Käyttäjälähtöinen innovointi puolestaan antaa kehittäjilleen mahdollisuuden yhteistyössä havainnoida tuotetta/palvelua omasta näkökulmastaan, ilman ennakko-oletuksia. Tällöin kehittämistyön lopputulos on parhaimmassa tapauksessa paljon enemmän kuin yksittäisten osiensa summa!

Posted in Elävä Lappi, Living Lab | Tagged , , , , , | Comments Off on Kehittää vai eikö kehittää? Kas siinä pulma.

Asiakas 2.0 – nyt sinulla on vientiä!

Aiemmin tänä vuonna Marika Saranne bloggasi aiheesta Asiakas 2.0 ja siitä, kuinka Asiakas 2.0 haluaa osallistua tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Suomen tämän hetkinen innovaatiopolitiikka kannustaa käyttäjälähtöiseen tuote- ja palvelukehitykseen erityisesti julkisten palveluiden uudistamisessa.

Linjauksen mukaisesti on meneillään olevalle kuntauudistukselle perustettu keskustelufoorumi nettiin! Ottamatta kantaa uudistuksen valmisteluun ainakin tämä keskustelun vieminen sinne, missä ihmiset jo muutenkin mielipiteitään vaihtavat, oli minulle positiivinen yllätys. Käykäähän kommentoimassa! Asiakas 2.0 ainakin käy jättämässä puumerkkinsä.

Myös Meri-Lapissa on löydetty uudet kanavat julkisten palveluiden kehittämiseen. Ilokseni huomasin, että Kemin kaupunki kannustaa ihmisiä esittämään kehittämisideoita kaupungin kehittämiseksi. Keskustelua varten on luotu Facebook-ryhmä Sata ideaa. Tällä hetkellä ollaan menossa ideassa nro 13 ja suurin osa näyttäisi käsittelevän varsin ajankohtaista aihetta – lumitöitä! Sivulla on vielä tykkääjiä varsin vähän ja keskusteluakin se vielä kaipaa. Ehkä ihmiset kaipaavat vähän innostamista ja keskustelun virittämistä ideoiden tuottamiseen. 😉

Torniossa alueen liikunta- ja kulttuuripalveluiden kehittämiseen on tarttunut opiskelijayhdistys Tokko Ry. Tästä kuviosta tulee vielä täydellinen, jos tokkolaiset itse laittavat tikkuja ristiin ja rakentavat omalta osaltaan kaivattua palvelutarjontaa.

Kovasti on osallistumista tarjolla joka paikassa. Eikä suotta! Ihmisten osallistuminen inspiroi suunnittelijoita ja palvelun tarjoajia. Vuorovaikutus käyttäjän ja hyödyntäjän välillä lisää molemmin puolisen ymmärryksen syntymistä ja hiljaisen tiedon siirtymistä. Millaisiin osallistaviin ratkaisuihin sinä olet törmännyt julkisten palveluiden kehittämisessä?

Marjo Pohjanen, Rajalla Living Labin kehittäjä ja palvelumuotoilun asiantuntija 

Posted in Living Lab, Rajalla, Sosiaalinen Media, Yhteiskehittäminen | Tagged , , , , , , | Comments Off on Asiakas 2.0 – nyt sinulla on vientiä!

Miten sinä helpottaisit arkeasi?

Palvelumuotoilua, Living Labia, innovaatioita, käyttäjälähtöisyyttä. Elävä Lappi –hanke sisältää paljon hienoja sanoja, mutta näiden sanojen taakse kätkeytyy hyvinkin yksinkertainen periaate: asiakkaille pyritään luomaan mahdollisimman miellyttävä palvelukokemus ja palveluita tuottavalle yritykselle asiakkaita miellyttävä konsepti.

Niin, kukapa ei haluaisi saada hyvää palvelua nopeasti ja tehokkaasti. Mutta kuinka moni on lopulta valmis uhraamaan arvokasta aikaansa, jos palkkiona on vain sujuvampi ja kokonaisvaltaisempi ostoskokemus – ja sekin ehkä vasta tulevaisuudessa. ”Kaikkimullehetinyt”-aikakaudellamme vaikuttaa siltä, että pienistäkin teoista pitäisi saada palkkio ja mieluiten välittömästi.

Muista hymyillä!

Elävä Lappi -hankkeen puolesta asiakkaita on pyritty osallistamaan yritysten palveluiden kehittämiseen muun muassa syksyllä 2011 Rajalla På Gränsen -kauppakeskuksessa toteutetun markkinatutkimuksen avulla. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat selvittivät ostoskäyttäytymistä ja mielikuvia raja-alueesta haastatteluin, havainnoimalla ja asiakkaiden itsedokumentoinnin keinoin.

Olin itse kesällä 2011 mukana tekemässä NorthRULLin CrossBorder-ostosmatkailututkimusta, jossa pyrittiin selvittämään laajemminkin, minkälaisiin seikkoihin asiakkaat kiinnittävät huomiota ostosmatkalla ollessaan. Tutkimusta varten haastateltiin noin 150 Tornio-Haaparannan alueella vieraillutta henkilöä, niin paikallisia kuin ulkopaikkakuntalaisiakin.

On hyvin mielenkiintoista, että molemmat tutkimukset osoittivat, että asiakaspalvelun alttius, iloisuus ja asiantuntemus ovat palvelukokemuksessa lähes yhtä tärkeitä seikkoja kuin tuotevalikoima ja tuotteiden hinta – jos eivät jopa tärkeämpiä! Mitä voikaan saada aikaan yksi pieni hymy…

San’ sääki ny jottain

Vaikka edellä mainitun kaltaiset tutkimukset antavatkin paljon laadullista tietoa, niistä puuttuu jatkuvuus. Palvelumuotoiluun nimittäin kuuluu myös, että yrityksen asiakkaat ovat mukana kehitysprosessissa alusta loppuun. Suurimpia kysymyksiä vaikuttavatkin olevan, miten tavoittaa oikeanlaiset ihmiset ja miten saada heidät sitoutumaan pitkäjänteiseen kehitystyöhön.

Elävä Lappi -hanke kutsuukin sinut mukaan pohtimaan, mikä arkielämässä mättää ja miten arjen vaatimista palveluista saisi tehtyä sujuvampia. Kevään aikana Facebook-ryhmässämme selvitellään, miten omaa elinympäristöä ja erilaisia palveluita saisi sekä asiakkaan että yrittäjän kannalta sujuvammiksi. Alkuvaiheessa tavoitteenamme on saada selville, mikä ylipäätään inspiroisi ihmisiä sitoutumaan kehitystyöhön. Jatkossa pyrimme luomaan aktiivisia ja innovatiivisia ydinryhmiä, joiden jäsenet pääsevät ideoimaan ja siten konkreettisesti kehittämään raja-alueen palvelumahdollisuuksia.

Ellet vielä tykkää Elävän Lapin FB-ryhmästä, niin jo olisi korkea aika! 😉

Posted in Elävä Lappi, Living Lab, Palvelumuotoilu, Rajalla, Sosiaalinen Media | Tagged , , , , , | Comments Off on Miten sinä helpottaisit arkeasi?

Minne menet matkailu?

Torstaina 19. tammikuuta 2012 julkaistu teos Minne menet matkailu? Näkökulmia matkailun ennakointiin (osa I) antaa monipuolisen kuvan matkailukentän enna- kointitiedon tarpeesta ja hyödyntämisen mahdollisuuksista.

Lapin korkeakoulukonsernin julkaiseman teoksen kirjoittamiseen on osallistunut myös KTAMK:n henkilökuntaa. Elävä Lappi -hankkeen Marjo Pohjanen (KTAMK), Pia Yliräisänen-Seppänen (RAMK) ja Essi Kuure (Lay) käsittelevät artikkelissaan Living Lab -toimintamallin hyödyntämistä kuluttajakäyttäytymisen ennakoinnissa. Käyttäjä-tiedon keräämiseen ja hyödyntämiseen pureudutaan kahden tapausesimerkin, Rajalla Living Labin ja Ounasvaara Living Labin, kautta.

Julkaisu on Matkailun ennakointiverkoston toimijoiden yhteistyön tulos ja ensimmäinen kurkistus matkailun ennakoinnin moninaiseen maailmaan. Kirjan ovat toimittaneet Tiina Kaksonen, Jaana Ojuva ja Päivi Ouallen Matkailualan tutkimus- ja koulutus-instituutista.

Julkaisu on luettavissa pdf-muodossa LUCin Matkailualan tutkimus- ja koulutus-instituutin sivuilla -> Matkailun ennakointiverkosto. Teos julkaistaan helmikuun lopussa myös painettuna kirjana.

 



Lisätietoja:

Marjo Pohjanen, marjo.pohjanen@lapinamk.fi, puh. 050 461 1355
Päivi Ouallen, paivi.ouallen@ulapland.fi, puh. 040 484 4498

Posted in Elävä Lappi, Living Lab, Matkailu, Ounasvaara, Rajalla | Tagged , , , , | Comments Off on Minne menet matkailu?

Täällä asiakas 2.0

Liiketoimintaympäristöt muuttuvat ja siinä samalla myös asiakkaat. Aiemmin Asiakas 1.0 tyytyi tuotettuihin palveluihin ja tuotteisiin, tekemättä sen suurempaa numeroa omista arvostuksen kohteistaan tai tarpeistaan. Mutta, millainen on tulevaisuuden Asiakas 2.0?

Asiakas 2.0 on teknisesti osaavampi ja tämä pätee eri-ikäisiin asiakasryhmiin, sillä vanhempi sukupolvi ottaa kovaa vauhtia uutta sukupolvea kiinni tässä asiassa.  Asiakas 2.0 käyttää interaktiivisia järjestelmiä ja eikä suostu enää olemaan passiivinen tuotteiden/palveluiden kuluttuja. Asiakas 2.0 haluaa osallistua ja vaikuttaa. Asiakas 2.0 on tottunut viihteeseen ja odottaa sitä myös palveluympäristöistä. Asiakas 2.0 on verkossa ja verkostoissa.

Miksi yrityksen tulisi suunnata katse kohti Asiakasta 2.0?

Asiakkaat näkevät ja kokevat usein yrityksen tuottamat palvelut/tuotteet toisin kuin yritys. Monesti yritys ja sen henkilöstö on liian lähellä omia tuotteitaan ja palveluitaan, jotta se voisi nähdä ne asiakkaan silmin. Me kaikki tiedämme monia juttuja missä yritys ei ole kuunnellut/huomioinut asiakasta. Ja mitä tästä huomiotta jättämisestä seuraa? Ärtynyt asiakas ja huono maine, jotka eivät varmastikaan edistä yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita.

Jokaisen yrityksen tavoitteena on kannattava liiketoiminta. Kannattavaa liiketoimintaa luodaan asiakkaan ympärille monin eri keinoin, tavoitteena on että asiakas viihtyy yrityksen huomassa, tutustuu yrityksen tuotteisiin/palveluihin ja tekee lopulta ostopäätöksen. Mutta miten ihmeessä tähän päästään?

Yrityksen tulee tuntea asiakkaansa ja asiakkaan arvostuksen kohteet. Eräs keino on haastaa Asiakas 2.0 kehittämään yhdessä yrityksen kanssa sen tuotteita ja palveluita. Eli otetaan mukaan juuri ne asiakkaat, jotka ”tuppaavat” antamaan palautetta yrityksen tuotteita tai palveluista.

Käyttäjälähtöinen kehittämistoiminnan avulla käyttäjät (asiakkaat) nähdään aktiivisina toimijoina vaikkapa yrityksen miljöön tai uuden pizza-makuyhdistelmän kehittämisessä. Tässä yrityksen kannalta keskeistä on osallistaa käyttäjä/asiakas. Samalla kun Asiakas 2.0 vaikkapa kehittää/ideoi yritykselle uutta tuotetta, niin yhteistyön kautta saadaan tietoa asiakkaiden tarpeista, joko tiedostetuista tai piilevistä, tai tulevaisuudessa mahdollisesti heräävistä tarpeista.

Käyttäjälähtöinen kehittämistoiminta ja Living Lab alusta tarjoaa yritykselle mahdollisuuden osallistaa ja osallistua, sekä päästä osaksi käyttäjän/asiakkaan maailmaa ja arvostuksen kohteita. Living Lab toiminnassa voidaan kehittää ja toimia joko virtuaalisesti verkossa tai kohdata kasvokkain ”oikeassa” maailmassa.

Yritys, ota Asiakas 2.0 mukaan kehittämään ja ideoimaan yrityksesi tuotteita ja palveluita.

Posted in Elävä Lappi, Living Lab, Yhteiskehittäminen | Tagged , , , , , , , | 1 Comment